לתרומות לחץ כאן

הסבר מבנה הספר משנה ברורה

שאלה:

שלום הרב אני לא מצליח לקבל את התשובות לשאלות אשמח אם הרב יכול לשלוח לי לאימייל הפרטי. תודה רבה! בסד שלום הרב! אשמח להסבר תאורטי על הספר משנה ברורה. יש את השוע ובתוך השולחן ערוך יש עוד שני סגנונות כתיבה. הגה ועוד כתה אחר . 1) מי כתב מה? ואיזו עדה הולכת על פי מי ? 2) מה תפקיד המשנה ברורה? האם גם הספרדים הולכים על פי זה? 3) מה עם שאר המפרשים? באור הלכה , באר היטב, שער הציון וכו… האם יש צורך לקרוא את כל המפרשים? מי מהעדות הולכת עם המפרשים? (אשכנזים, ספרדים) 4) אשמח ממש להסבר הספר בצורה מאוד מיניאטורית על מנת שאוכל להבין את הדברים. ממש תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

בכתב הגדול זה שלחן ערוך, ההגה זה הרמ"א, בדרך כלל בני ספרד הולכים לפי פסיקת השו"ע והאשכנזים כהרמ"א, אבל לא בהכרח, יש מקרים שגם בני ספרד נהגו כהרמ"א.

המשנה ברורה מלקט מדברי גדולי האחרונים ומכריע להלכה בפרטים רבים שאינם מבוארים בשו"ע, השו"ע הוא חיבור מאוד כללי שלא נוגע בכל פרטי הענין. ודאי שדעתו נוגעת גם לספרדים תוך שימת לב כלפי מי הם אמורים, אם בדעת השו"ע או בדעת הרמ"א.

הביאור הלכה הוא מקורות הסוגיות והרחבה שגם אותם כתב החפץ חיים בעל המשנה ברורה. שער הציון הוא מראי המקומות המדוייקים למובא במשנה ברורה.

באר היטב הוא חיבור קדום יותר שסיכם בצורה תמציתית את דברי המג"א והט"ז, המשנה ברורה הדפיס אותו בספרו מתוך כבוד, למעשה הוא פחות משמעותי עד כמה שיש משנה ברורה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. תודה רבה הרב רק אני לא מבין:
    1) מדוע קוראים לספר משנה ברורה אם עיקרו זה השו"ע?
    2) למה הרב אמר שבאר היטב פחות משמעותי ללמידה?
    3) אם אני רוצה לדעת את דעת האשכנזים ודעת הספרדים על בוריים מה אני צריך ללמוד? שוע, רמא ומשנה ברורה? האם יש עוד פירוש?

  2. 1. אף אחד לא לוקח את הספר הזה כדי ללמוד את השו"ע, שו"ע לומדים יחד עם נושאי כליו כפי שהם בפנים, ולא כפי הסיכום וההכרעות של המשנה ברורה, מי שלוקח את הספר הזה ליד מטרתו לראות את דברי המשנה ברורה, הוא פשוט סידר את חיבורו על השו"ע.
    2. ברגע שיש משנה ברורה הבאר היטב נעשה מאוד חלקי לא ממצה וגם ללא הכרעות כמעט.
    3. יש ספרים נוספים שעסקו בפסיקה הספרדים כמו חזון עובדיה, אור לציון הלכה ברורה ועוד. האשכנזים אצלם משנה ברורה היא פסיקה כמעט מוחלטת, כמובן יש עוד ספרים שהרחיבו בענינים שהמשנה ברורה אינו נוגע בהם.

  3. שאלת חידוד נוספת אם אפשר.(ממש תודה לרב על כל הפירוט זה ממש עזר לי)
    הרב אמר שהאשכנזים לקוחים את המשנה ברורה כהכרעה אז מה הרמ"א לאשכנזים?

  4. הרמ"א אמנם הוא עיקר הפסיקה אבל לא באופן גורף ומוחלט, יש מקרים שהפוסקים חולקים עליו, זה שונה מקבלת השו"ע לבני ספרד שהיא יותר גורפת. כמו כן, המשנה ברורה נוגע בהרבה יותר ]פרטים ונקודות, מהרמ"א לבד מקבלים משהו הרבה יותר כללי.

  5. המשנה ברורה זה ספר עצום לא של ליקוט בעלמא, אלא שלש הכרעות בכל ענין, וכי בלעדיו נדע להכריע בין הפוסקים השונים, ובכלל לסדר את ההלכות בצורה בהירה כל כך ומעשית כל כך? מי יכול להכיל את כל הספרים ולהתמצא בהם בלי הסיכום וההכרעות הקולעות הללו?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל