לתרומות לחץ כאן

המשך אודות חרקים שלא נראים לעין

שאלה:

אודות השאלה ששאלתי בבוקר גבי חרקים שלא נראים לעין. התשובה לא כ"כ הרגיעה את ליבי…זה עדיין קצת מוזר שבפוסקים וכד' לא הוזכר [למיטב ידיעתי הצנומה..] שיש לילך אצל הבקיא וכד'. וגם לא נראה בחז"ל שזה "פרוייקט" למצוא תולעים. אם זה כזה דבר מטעה שרק בודדים בדור יכולים ללמד. היו צריכים לחייב כל אדם לעשות סוג של "שימוש" אצל בקיא. האם גדולי הדור שאוכלים ביום – יום כל מיני עלים וכד' האם הם בקיאים בזה כמו הרב ויא? האם עבר להם בזה צורת מסורת איך לבדוק מדור לדור?

תשובה:

שלום וברכה

ראשית, אין ספק שיש ריבוי גדול של חרקים בזמנינו, שמעתי בענין זה הרצאה מענינת מהרב ויא, הוא הסביר שרוב החרקים המצויים במאכלים היו לא היו לפני כמה עשרות שנים בסך הכל, והסיבה היא המעבר שיש היום של סחורות ושל בני אדם ובעלי חיים ממקום למקום, מה שגורם שבמקום שכל מקוטם יתמודד עם חרקיו, היום בכל מקום מתמודדים עם חרקי העולם כולו, הוא הביא לכך דוגמאות רבות. ואגב, ידוע בשם האור החיים הק' שככל שהדורות מתמעטים המאכלים נעשים נגועים יותר. אבל בכלל לא הבנתי את שאלתך, בהלכה יש גדר ברור, חרק שניתן לראות אסור באכילה, החרקים האלו נראים לעין, ברגע שיראו לך מה לראות אתה רואה הכל בעצמך אין כאן סוד, ממילא זה עומד בכל הכללים ההלכתיים, אז מה מקום יש לשאלה הנ"ל? וכי יש הגיון שחרק ירוק יהיה מותר באכילה רק בגלל שהוא נמצא על עלה ירוק, ואם יעבור משם לרקע אחר פתאום הוא יאסר??

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. זה לא הנקודה שחרק ירוק יהיה מותר?
    הנקודה שהרי בחלק מהעלים הכלל שלא יועיל ניעור או שטיפה. הוי אומר שגם אם אני יקח כעת את העלה וינער אותו החרק לא יפול. וכן אם אני ישטוף אותו הוא לא ירד. כלומר הוא בעצם חרק שללא מישהו שהיה בא ומעיר את תשומת הלב אין שום דרך שעין אנושית תשים לב אליו.
    וזה כבר קצת דומה לטענה שלא נתנה תורה למלאכי השרת.

  2. כיון שאני לבד לא מסוגל לדעת על קיומם. רק בגלל אנשים שעשו על זה פרוייקט חיים ולמדו איך מגלים.
    לכן זה כמו באתרוג אם כל אנשים לא יבחינו בנקב. ורק מישהו מלומד יודע להבחין. זה לא יפסול את האתרוג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל