לתרומות לחץ כאן

כהן עם גיורת – האם הבן והנכד חייבים בפדיון הבן?

שאלה:

כהן שהתחתן עם גיורת האם חילל כהונתו לענין ראשון/נשיאת כפיים? האם בניו כהנים? ביתו ילדה בן בכור האם פטור מפדיון?

תשובה:

שלום רב,

הכהן נותר כהן, ולעולם אינו נעשה חלל. אלא שמאחר שהיא חילל את כהונתו, אינו עולה ראשון ואינו נושא כפיו עד שישוב בתשובה ויעזוב את האישה האסורה עליו. ולאחר מכן הוא יכול לחזור לכהונתו. 

הבן כמובן הוא חלל ואינו נושא כפיו כלל. המשמעות היא שבניו של אותו בן גם הם חללים, ואילו בנות החללים אסורות לכהונה. אולם לאחר שנשאו ישראלים או לויים, ילדיהם כשרים לחלוטין ואינם חללים. 

לגבי פדיון הבן של בן הכהן עצמו זו שאלה מעניינת: ראה שו"ע יו"ד סי' שה סעי' יט: "כהן שנולד לו כד בן חלל, מת האב בתוך שלשים יום חייב הבן לפדות את עצמו, שלא זכה האב בפדיונו. ואם מת האב לאחר שלשים יום, כבר זכה האב בפדיונו וירשו בנו ממנו, הילכך יפריש הפדיון ויעכבנו לעצמו". כלומר, האב הכהן כמובן שאינו חייב לפדות את בנו משום שהוא עצמו זוכה בפדיונו. יש נידון בפוסקים אם האב חייב להפריש ולזכות בזה או לא. אולם לכאו' בשאלה המוצגת כאן שהאב הכהן עדיין חי עם אישה שאסורה לו, הרי הוא גם לא זכאי לקבל מתנות כהונה ולא אמור גם לקבל פדיון הבן (ראה כנסת הגדולה יו"ד סי' שלא בהגה"ט ס"ק כ'). א"כ יש לעיין האם במקרה כזה הוא גם זוכה בפדיון הבן לעצמו.

לשאלה האם בתו שילדה בן בכור, האם הבן חייב בפידיון, התשובה היא כן. היא חללה וכשם שהבן עצמו כאמור חייב בפדיון, ודאי שבן הבת חייב בפדיון. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *