לתרומות לחץ כאן

אדם שרשום נכס על שמו, האם חייב לטרוח כדי להסדיר העברת בעלות

שאלה:

שלום רב קניתי דירה מאדם שהיה בבעלותו גם מחסן, את המחסן הוא השאיר לעצמו למכור לאחרים, וכרגע זה נשאר על שמינו [מתוך אימון שאח"כ נעביר זאת]. שאלתי: היות ועשינו משכנתא על הדירה לא ניתן להעביר בעלות על המחסן ללא קבלת אישור החרגה מהבנק, כדי לקבל אישור זה חייבים ליסוע לבנק [המרוחק כשעתיים נסיעה מהבית, מחוסר תחבורה נאותה]. נסעתי פעם אחת ולא הצלחתי לסדר [היה חסר טופס] שאלתי האם חובתי לסדר, ואם אוכל לומר רצונך שאעשה זאת נא תסיע אותי לשם.

תשובה:

שלום וברכה,

הקונה חייב לאפשר למוכר להעביר את רשימת הבעלות לאדם שלישי. אמנם הטרחה והוצאות הרישום חל על המוכר ולא על הקונה. ולכן דייך במה שאתה נותן הסכמתך להעביר את הרישום, ונטל הטרחה או הוצאות חל על המוכר.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן קפד סעיף ב. ובסימן ס סעיף ט מבואר שראובן שקנה שדה ורשם על שמו של שמעון, או שכתב את השטר הלוואה על שמו של שמעון, אין מחייבים את שמעון לכתוב שטר נוסף ולהעביר את השדה או שטר ההלוואה על שם ראובן. ואם התנה עם שמעון שיכתוב לו אח"כ שטר על שמו, חייב שמעון לכתוב שטר על שם ראובן. וראה בנתיבות סימן ס שחילק בין התנאי של מכירת שדה, לבין שטר הלוואה. אמנם החילוק בין התנה ללא התנה, היינו האם חייב להסכים להעביר את השדה על שמו של הבעלים, אבל לא נאמר שם שחייב לטרוח ולהוציא הוצאות עבור זה. ובמקרה הנ"ל שהוסכם שהרישום של המחסן יהיה זמנית, נחשב כאילו התנה שיעביר על שמו כשימצאו קונה, ולכן חייב הקונה להעביר את המחסן על שם לוי, אבל אין סיבה לחייב אותו לטרוח בכך. ולכן יכול הקונה לדרוש שיסיעו או אותו, או ישלמו עבור ייפוי כוח שיעביר את המחסן על שמו של לוי. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל