לתרומות לחץ כאן

עד כמה חובה להשתדל בפריה ורביה

שאלה:

שלום רב
ידוע כיום מבחינה מדעית שאפשר לעשות כל מיני דברים כדי לקבוע את מין העובר (כגון זמן היחוד ביחס לביוץ, תזונה מסויימת, וכו' וכו' – 96% הצלחה לפי מאמרים באינטרנט)
האם אדם שיש לו רק בנים או רק בנות, מחוייב לעשות השתדלות כזאת, (ואם לא למה לא הרי הקב"ה גילה את זה ונתן את האפשרות ?)
תודה וישר כח, אשמח למקורות כמובן.
תודה רבה מראש

תשובה:

שלום רב,

אני לא מכיר אפשרויות כאלה, ובודאי לא ברמת סיכוי כה גבוהים. אבל נניח שאכן הן קיימות. השאלה היא מעניינת. לא מכיר מקורות, אבל מסברא הנטיה שלי היא שלמרות זאת לא נראה לי שיש חיוב לאדם לעשות את זה.

לגבי עצם הפריה חוץ גופית לכאלה שאין להם סיכוי ללדת ילדים ללא הפריה האם יש להם מחוייבות של פריה ורביה או לא, כבר נדרשו לזה כמה מהפוסקים. לדעת הגרש"ז במנחת שלמה ח"ג גם אם מותר לעשות הפריה חוץ גופית כמובן, אבל זה לא חיוב, אלא אפשרות. כי מצד החיוב אדם חייב לעשות השתדלות במסגרת טבעית ואינו מחויב לחרוג ולעשות דברים שאינם טבעיים כדי לזכות במצווה זו. הגר"מ שטרנבוך בתחילה היתה דעתו שאסור לעשות הפריה חוץ גופית. ואילו לאחר מכן כתב שזו חובה מצד פריה ורביה. וההבדל הוא פשוט. מאחר שזה נעשה כדבר נורמלי והרבה ילדים נולדים באופן זה, זה כבר חובה להשתדל באופן זה. כלומר, כלל לא ברור שהגרש"ז יסבור שגם היום אין זה חובה (מצד הבעל כמובן).

לכן, במקרה שלך, נשמע לי ממש דבר רחוק כדי לומר שאדם חייב להשתדל בפריה ורביה באופן זה, אלא במסגרת החיוב אדם חייב להשתדל באופן הנורמלי. אגב, כל המהות של חיוב פריה ורביה הוא רק באופן הנורמלי המקובל ולא מעבר לזה. לדוגמה, הספנים והגמלים שעונתן הוא אחת לשלשה חודשים או לחצי שנה, זה גם החיוב שלהם מצד פריה ורביה. מדוע שלא נאמר שם חייבים כל שבוע או אולי כל יום (בעבר שההקשר לזמן הביוץ לא היה ברור כ"כ). וכי שמענו על מצווה דאורייתא שנדחית מפני פרנסה?! אלא ברור שגדר חיוב פריה ורביה הוא במסגרת הנורמה המקובלת (שלאנשים כאלה זה הנורמה) ולא מעבר לזה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל