לתרומות לחץ כאן

שקר או גניבת דעת לקבלת הטבות מתכנית מסע

שאלה:

האם מותר לאברך מחו׳׳ל הרוצה להגיע לארץ ישראל וצריך סיוע כספי להמנות על תכנית מסע שמטרתה לחזק את שורשי הנוער היהודי בעולם לארץ ישראל ע׳׳י קצבה כספית משך עשרה חדשים ותוכנית טיולים ולימודים מגוונת ברחבי הארץ, על דעת שהממונה על הרשמתו לקבוצה בתכנית מסע יביא אדם אחר במקומו לערוך את הטיולים והוא איננו רק ישב וילמד בכולל ויקבל את הקצבה הכספית. חוץ מזה התנאי ההכרחי להמנות לתכנית שלא שהה המדובר בארץ יותר מארבעה חדשים רצופים בארץ בשנים עברו ולא שואלים אותו רק לא יגיד להם שכן שהה בהיותו בחור בישיבה משך שנה ויותר.

תשובה:

שלום וברכה,

הערמה מכל סוג שהיא נחשב לגזל. הגאון בעל פתחי חושן (מרבני העדה החרדית – מגדולי המתנגדים למדינת ישראל) סובר שאין כל היתר לגנוב כסף ממדינת ישראל. ולכן הערמות שלא לפי החוק נחשב שגוזל ממון, ועובר בזה על איסור תורה.

העובדה שחפץ לחזק תכנית חיזוק של ילדי נוער, לא מתיר איסור גזל.

בהצלחה.

מקורות:

הערמה בהלכה

תחילה נדון בהערמה בעין ההלכה. בשולחן ערוך בדינא דבר מצרא סימן קעה סעיף נד מבואר שבמתנה אין דין של בר מצרא. אבל אם נותן מתנה והנותן מקבל עליו אחריות, יש בו משום דינא דבר מצרא, משום שאנו אומרים הערמה היא וכתב בשטר מתנה אבל אכן היה כאן מכירה, שהרי אין אדם נותן מתנה עם אחריות. וקשה הרי בשטר שנותן לו כתוב שנתן במתנה, והמקח נעשה בצורה של מתנה, ולמרות שיש כאן הערמה הרי המקח הוא מקח של מתנה שאין בו דינא דבר מצרא ומדוע מבטלים את המקח מדין בר מצרא. הרי לנו ראיה מוכחת שכל שכיון שהיה כאן הערמה נחשב הוא למכירה ולא למתנה, למרות שבשטר כתוב מתנה.

תנאי שחלק מהמקח יהיה מתנה כדי להיפטר מתשלום דמי תיווך

מכאן למד בעל הפתחי חושן (חלק גנבה פרק א הערה א) לגבי הערמה בעסקאות נדל"ן שהמוכר מתנה עם הקונה שהמחיר יהיה במחיר נמוך, ואת השאר ייתן לו במתנה, ובכך לא יופחת מהם התשלום של התיווך. וכותב שם הרב פתחי חושן, שהערמה זו לא מועילה לפטור מתשלום התיווך, והחלק שניתן במתנה נחשב כחלק מהכסף של המקח, ויש לשלם גם על החלק הזה דמי תיווך.

וכן מבואר בשו"ת מהרש"ם ח"א סימן צח, שדן שם במי ששכר שענק (בית מזיגה) מחבירו, והתחייב באופן המועיל שלא ימכור לערלים בכפר בפעם אחת יותר מליטר יי"ש, ואם יעבור על התנאי יוחלט ממנו הבית מזיגה, ונעשה הקנס באופן המועיל. ועתה רוצה המוכר למכור לגוי כמה ליטרים, כאשר הגוי הגיע עם כמה כלים שבכל אחד פחות מליטר, וטוען המוכר שכל כלי הוא מקח בפני עצמו. או שיקנה הגוי ליטר אחד, ויחזור לביתו ויקנה ליטר שני. וכיון שכל מקח הוא בפני עצמו טוען המוכר שלא נחשב שעובר על התנאי. והשיב המהרש"ם שאם בא הערל ליקח בפעם אחת יותר מליטר, אפילו נותן לו בכמה כלים, או שהולך ושב לביתו נחשב הכל מקח אחד והרי הוא בכלל האיסור. אבל אם בתחלה בא ליקח פחות ואח"כ נמלך ליקח עוד, יכול ליתן לו. והמהרש"ם הוכיח דינו מדברי הרמ"א יו"ד סימן רנ"ג ס"א, מעני שהולך בדרך ונוסע מעיר לעיר לקבץ נדבות, ונתנו לו שיעור ר' זוז, דכל מה שהיה בדעתו ליסע כשהלך מביתו מקרי פעם אחד. אבל בנמלך אחר כך ליסע להלאה, אסור. וכן כאן כל מה שהיה בדעתו לקנות בפעם אחת – נחשב למקח אחד, גם אם בפועל קונה בשתי פעמים. ורק אם נמלך בדעתו ורוצה לקנות עוד נחשב למקח אחר.

קונה שמפצל את הקניות כדי לזכות במבצע כפול

רבים שואלים, מצוי בצרכניה שעורכים מבצעים שעל כל קנייה זכאי במתנה או במוצר בהוזלה. ומתנים שהמבצע אחד לכל לקוח. ויש לקוחות שמלקים את הקנייה לשתי קניות כדי לזכות בהטבה כפולה. האם עושים כדין. ולפי דברי המהרש"ם נראה שאם בדעתו לקנות את כל הקנייה, לא יועיל לו שיפצל את הקנייה. וגם אם ילך וישוב לביתו שנית לא יועיל לו לזכות שנית במבצע, כיון שמתחילה דעתו הייתה לערוך את כל הקנייה. ורק אם נמלך בדעתו או ששכח חלק מהדברים וחוזר ועורך קנייה נוספת יהיה מותר.

אמרו חז"ל רובם בגזל

אמרו חז"ל שרוב בני אדם נכשלים בגזל, ופרש"י שם שמורים להתיר במשא ומתן לעכב איש מריוח הראוי לחבירו. ובפתחי חושן (שם) מתריע שבזמננו בעוונותינו הרבים רבו קולות והוראות היתר גם ליקח משל חבירו, ומתוך כך מתרבים הפרצות גם בלי הוראת היתר, ובפרט בניצול זכויות שלא כדין, אם במענקים ובהלוואות, ואם בשרותים וכיוצא בהם, וביותר מורים היתר בגופים וחברות, כגון בקופת חולים וחברות ביטוח וכיוצא בהם, ובדרך כלל קשור גם בהצהרות שקר. ומצוי גם שמי שיש לו זכות לקבל סחורה או שירות בחנם או בזול, ומנצל זכותו לדברים שאינו זכאי להם, או לאחרים שאין להם הזכות, שיש בזה משום גזל, ומ"מ אם קיבל מתחלה עבורו ושוב אינו צריך לזה, מסתבר שמותר להעבירו לאחרים.

איסור גנבה ממדינת ישראל

כבר דשו הרבה בעניין של תוקף של גנבה ממדינת ישראל. והאם יש תוקף של דינא דמלכותא למדינת ישראל. גם לשיטות שאין תוקף של דינא דמלכותא, לא מסתבר לומר שיהיה מותר לגנוב מהם. וכי נתיר לגנוב מגוף או חברה שאינם מקיימים תורה ומצוות. ועל זה אמרו חז"ל בתר גנבא גנוב וטעמא טעים. ומסתבר שאם מוציא כספים שלא כחוק הרי זה גזל. והשם יאיר ענינו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל