לתרומות לחץ כאן

כהן רופא שעשה הפלות האם יכול לשאת את כפיו?

שאלה:

שלום רב לכבוד הרבנים ברצוני לדעת כהן רופא נשים ספרדי חילוני שהיה אחראי על הפלות רבות במו ידיו. ועכשיו שחוזר בתשובה רוצה לדעת האם מותר לו לשאת את כפיו בברכת כהנים. בברכה רבה

תשובה:

שלום וברכה

קראתי בצער ובכאב את שאלתך, השו"ע פסק בסי' קכח סעי' לה שכהן שהרג את הנפש אפילו בשוגג ואפילו עשה תשובה אינו נושא כפיו, כאן שמדובר בעוברים שיש צירוף נוסף שלחלק מהפוסקים אינה רציחה ממש, אמנם הרמ"א כתב שם שלא להחמיר על בעלי תשובה והקל באופן שעשה תשובה ובשוגג [ראה ביאור הלכה שם]. אבל זה רק כאשר הוא הרג בשוגג, וראה עוד במגן אברהם שם ס"ק נג על אחד שדחף אישה הרה וכתוצאה מזה הפילה, שיכול לשאת כפיו, אולם במקרה זה ההפלות נעשו במזיד ולא בשוגג, לכן לכאו' קשה להתיר לו לשאת את כפיו. ראה במאמר בקובץ נועם כ' עמוד קעא של הרב יצחק גליקמן, ובספר רץ כצבי של הרב צבי רייזמן בירורי הלכה ח"ב סי' כא שהאריך בכל הסוגיה הזו מה דינו של כהן רופא שעשה הפלות לרוב האם הוא יכול לשאת כפיים.

יתכן שיהיו רבנים שיתירו לו עפ"י השיטות הסוברות שעובר אינו נפש, אבל ההכרעה בזה עברנו היא קשה.

מקורות:

על המחלוקת ביסוד האיסור של הפלת עוברים אם הוא מדין רציחה או איסורים אחרים, ראה כאן מאמר רחב מידידי הרב יהושע פפר שליט"א. (אמנם ברדב"ז בתשובות החדשות מכתב יד שיו"ל ע"י עט סופר סי' כב כתב שאין לפסול כהן שהפיל עוברים במזיד מלשאת את כפיו משום שאין זה הורג נפש. אבל זה בהתאם לשיטתו הכללית שעובר אינו נפש. ורבים חולקים בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל