לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

תפילת הדרך בנסיעה הנמשכת כמה ימים / אמירה לגוי / סיום מסכת

שאלה:

בס"ד שלום הרב! 1) אם אני טס בשתי טיסות (אורך יומיים עד ליעד) האם תפילת הדרך שאמרתי באוטו בדרך לטיסה הראשונה תופסת לכל הטיסות עד היעד? 2) בשבת קרתה לנו תקלה בחשמל, המתח ירד אך המכשירים עדיין פעלו, אבל חששתי שזה יהרוס אותם (מקרר, פלטה ועוד…) קראנו לגוי לראות והוא מדעתו הלך לארון חשמל והרים את אחד מהשקעים. שאלתי היא , אם הוא הגביר את המתח האם זה נקרא ריבוי החמשל (כדין ריבוי אורה) ובמקום הפסד מרובה מותר לומר לו או שמה שעשינו הייתה טעות? איך היינו אמורים לפעול? 3) למדתי עם הבן שלי בן ה-6 את כל מסכת אבות. האם אנחנו יכולים לעשות סיום? יש נוסח שאפשר לומר? והאם צריך לומר קדיש בסוף? תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

1. אם אתה לא ישן בכל היומים האלו על מיטה אלא רק מנמנם על הכסא במטוס, מספיק תפילת הדרך אחת בתחילה.

לגבי אדם הנוסע לדרכו וחוזר למחרת נחלקו הדעות: א. דעת הב”ח והט”ז בסי’ קי, שכל יום מחייב תפילת הדרך גם אם אתה נוסע רצוף ללא מנוחה כלל, בהאיר השחר אומרים שוב תפילת הדרך. ב. השערי תשובה שם מביא בשם הרדב”ז, שאם ישן בלילה שנת קבע על מיטה, למחרת שממשיך בנסיעתו מברך שוב, אבל אם רק ישן שינת ארעי אינו מברך שנית למחרת. ג. דעת הפרי חדש שם והשו”ע הרב בסדורו, שבנסיעה אחת מברכים פעם אחת, אפילו היא נמשכת כמה ימים ובאמצע ישן במלון וכדומה.

להלכה הכריע המשנה ברורה שם ס”ק כו כדעת הרדב”ז, אלא שבביאור הלכה שם הוסיף שבכל מקרה אין לברך פעם נוספת לפני עלות השחר, לכן אם השכים ממיטתו ונסע עוד לפני עלות השחר, ימתין מלברך עד אותה שעה.

בס’ הליכות שלמה פרק כא אות ב הבין מדברי הרדב”ז שהדבר תלוי באופי השינה, והיינו, שאם ישן שינת קבע באיזה מקום, עליו לברך שנית תפילת הדרך כשיקום, ולאו דוקא במלון אלא אפילו תחת כיפת השמים.

2. כיון שהמכשירים המשיכו לעבוד ואין כאן ענין של הנאה רק חשש הפסד, אסור אמנם אמירה לגוי, אבל לפי מה שהנתי לא אמרת לו כלום הוא עשה מעצמו, בזה אין איסור כאשר אין הנאה, אמירה זה דוקא באמירה ממש, והנאה ממעשה שבת של גוי היא רק כאשר המכשירים הפסיקו לעבוד.

3. רצוי מאוד לערוך סיום יפה כדי להחדיר בליבו את חשיבות הלימוד ואהבת התורה, אבל בלי קדיש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל