לתרומות לחץ כאן

טעימת ישראל מתי מועילה?

שאלה:

שלום, ביו"ד ריש צח מתבאר שאע"פ שהרמ"א פוסק שלא סומכים על קפילא, אבל על ישראל כן סומכים, כ"כ הש"ך שם. ואע"פ שבצו ס"ק ה' כתב הש"ך שרק בדעבד סומכים על טעימת ישראל, כתב ע"ז רעק"א במקום שדווקא בנידון שם בסימן צו שהבצל נאסר כדי נטילה, אבל דבר שהאיסור מתפשט בכולו סומכים אף לכתחילה, ונראה שרעק"א חולק ובכל גווני סומכים רק בדיעבד, וכן נראה דעת הרבה אחרונים. והכף החיים מביא שנפ"מ גם לענין מה שנפסק שיוצאים במצה שרובה אורז ומיעטה דגן, כל עוד טועמים דגן. וכ' הכף החיים שהרי צריך לסמוך על טעימת ישראל בשביל להכריע אם יש טעם דגן במצה. ודבר זה לכ' מסתבר מאוד אבל לא ראיתי מי משאר האחרונים כולל המשנ"ב שיכתוב זאת, ומדוע? והרי להלכה נראה ביו"ד דלא כש"ך ולא סומכים אף על ישראל משום שאין אנו בקיאים, ולכ' ה"ה במצה כמש"כ הכף החיים? ובעוד מקומות למשל בסימן רח שלחם שרובו קמח קטניות, אם טועמים דגן חייב במוציא, וגם שם צריך לסמוך על טעימת ישראל ואף אחד מהפוסקים לא מעיר בענין הנ"ל?

תשובה:

הנושא של לסמוך על טעימה הוא בדבר מועט מאוד שאכן צריך בקיאות והבחנה יתירה, אבל בתערובת שיש בה אחוזים ניכרים של דגן, לא צריך מומחיות וכל אחד יכול להבחין.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אבל מה עם דברי הכף החיים? ובוודאי שמצה שעשויה מחיטים ואורז לא מדובר על כמות זעירה כמו של איסור שנופל בהתר ואעפ"כ משווה בין הדינים.

    וכן באו"ח רח,ט במי שעירב קמח דגן עם קמח קטניות פחות מכדי אכילת פרס (וזו כמות מאד מועטת), בעינן טעם דגן, ואיך נסמוך על ישראל?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל