לתרומות לחץ כאן

מזוזה בפתח שבין הבית לחצר

שאלה:

בפתח יציאה מדירה אל מרפסת או מבית קרקע אל חצר מוקפת גדר או חומה, באיזה צד קובעים את המזוזה? בצד ימין של היוצא מהבית החוצה אל החצר, או בצד ימין של הנכנס מהחצר אל תוך בית?

תשובה:

שלום רב

אם החצר פתוחה לרשות הרבים ומובילה ממנה לבית אין מה לדבר שהיא חייבת במזוזה לימין הנכנס לבית, וכמו שערי העיר שחייבים במזוזה מטעם זה. אולם אם החצר אינה פתוחה לרשות הרבים ובאים לדון ולחייבה מצד עצמה, נחלקו בכך הדעות: החזון איש צידד שאינה חייבת במזוזה כיון שלא עושים בה כיום תשמישים כמו פעם לשטיחת פירות טחינה ואפייה, ראה בדבריו בסי’ קסח ס”ק ו, אלא שמכל מקום החמיר לקובעה ללא ברכה, לימין הנכנס מהחצר לבית. אולם מנהג ירושלים היה לחייבה במזוזה ולדעתם יש להניח את המזוזה לימין הנכנס מהבית לחצר, שכן כך הוא דרך השימוש בה. ראה אור לציון ח”א סי’ יד.

נמצא איפוא, שלדעת החזון איש וכן מנהג רבים מבני התורה היום כמובא בשבט הלוי ח”ג סי’ קנ יש לקובעה לימין הנכנס מהחצר לבית, ולמנהג ירושלים הדין הוא להיפך, ובכל מקרה אין לברך על קביעתה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שלום רב לרב במידה והחצר פתוחה לרשות והרבים אבל הכניסה העיקרית דרך פתח אחר ופעם בכמה זמן נכנסים מהפתח של החצר לבית גם צריך לקבוע בימין הנכנס

  2. שלום רב. מהו הגדר של "פתוחה לרשות הרבים"? מהו הדין בבית (כמו שיש הרבה באנגליה) שיש לו סמטא (pathway) בצד הבית היוצא לרחוב בקצה אחד ובקצה השני נכנס לחצר (garden/yard) שהוא אחורי הבית – האם זה נחשב כ"פתוחה לרה"ר"? לא מצאתי מי שדיבר בזה. תודה

  3. תודה לתגובתך אבל חשבתי שמה שאמרו הפוסקים 'רה"ר' הוא דוקא, משום שבזה עלול להיות שימוש תדירי בפתח זה לכניסה לגינה ומהגינה לבית ולכן קובעים את המזוזה בימין הכניסה לבית מהגינה אבל באופן שיש רק סמטא שאין משתמשים בו כל כך כדי ליכנס לגינה ומהגינה לבית כמו שתיארתי למעלה, אפשר שאין חשיבות כל כך לפתח זה ועל כן לפי מנהג ירושלים על כל פנים, ראוי לקבוע המזוזה מימין הכניסה מהבית לגינה?

  4. יש בפוסקים כסברא שלך, אבל במקרה קיצוני יחסית, בספר סת"ם [הגאון רבי שלמה קלוגר]מזוזה סי' ד מדברעל פתח כזה שרק מוציאים ממנו זבל ומביאים ממנו לעיתים עצים, ובמקרה כזה אכן כתב שאינו נחש כפתח הפתוח לרשות הרבים. אבל במקרה שכן משתמשים ככל שמגיעים מהכיוןן ההוא של העיר אלא שלרוב מגיעים מהכיוון השני וכדומה, נראה לי שעדיין זה נחשב שיש פתח לרשות הרבים.

  5. תודה לתגובתך ולמראה הקום הנ"ל. מה דעת הרב באופן שמשתמשים בפתח מהסמטא לגינה רק במקרים נדירים כגון אם שכח את המפתח שלו לכניסה העיקרית לבית ורוצה לבדוק אם הדלת מהגינה לבית נשאר פתוח וא"כ פתוח, אז לכנס דרך פתח זה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל