שאלה:
מדוע תקנו חז"ל להבדיל על היין ולברך עליו ברכת המזון. [לגבי קידוש מצאתי בתוס' בפסחים (קו. ד"ה זוכרהו) שביין נאמר 'נזכירה דודיך מיין' ועוד כיו"ב, ובשבת נאמר 'זכור את יום השבת לקדשו', וזו אסמכתא. אך לגבי הנ"ל לא מצאתי את טעם הדבר]. ייש"כ.
תשובה:
שלום וברכה
למעשה כל כוס של ברכה בגלל חשיבותה תיקנו לאומרה על כוס, זה לא רק מה שהזכרת, אלא גם כוס של נישואין ושל ברית מילה, וגם בארבע כוסות של ליל הסדר תיקנו לקיים בהן גם דין אמירה על הכוס, כל חד נעביד בה מצוה, כך הואדין כוס של ברכה. ואגב זה ממש חלק מענין הברכה ומעיקר הדין סבר רש"י בעירובין מ ב שאין חובת שתייה, אלא שגנאי הוא לכוס של ברכה שלא ישתו ממנו ולכן שותים…