לתרומות לחץ כאן

פרסום חנות העוברת על החוק

שאלה:

שלום לכבוד הרב רכשתי מיקסר, לאחר 4 ימים ביקשתי לבטל עיסקה ולקבל את הכסף חזרה, אך המוכר התנגד ולא הסכים לזכות אותי בכלל בטענה שאינו רוצה לפעול לפי החוק. לאחר שיכנועים וויכוחים רבים הסכים רק לזיכוי חלקי תוך שהוא מקלל אותי ומנבל את פיו. ואף צועק לי: לך תתבע אותי! האם מותר לי לפרסם את פרטי הסיפור בציבור עם פרטי החנות, בשביל למנוע מלקוחות ליפול עם מוכר שאינו מוכן לעמוד בחובותיו החוקיות? חשוב לציין שבדקתי, והחוק תקף במלואו במקרה שלי – רכשתי מכשיר חשמלי, החזרתי תוך 4 ימים, ללא פתיחת האריזה כלל. אך המוכר לא הסכים לזכות אותי.

תשובה:

שלום וברכה,

פירסום חנות שלא נהגה כדין, נחשב ללשון הרע. כאשר בכוונת המספר לתועלת כתב החפץ חיים שמותר בתנאי שיתמלאו שבעה תנאים. 1. שיראה בעצמו ולא ששמע מאחרים. 2. שלא יחליט מהר שהשני פעל שלא כדין, אלא יתבונן היטב האם השני עשה עוול. 3. שיוכיח את החוטא תחילה בלשון רכה. 4. שלא יגדיל את העוולה יותר ממה שהיא. 5.  שיתכוון לתועלת ולא לנקמה או שנאה. 6. אם יכול לסבב שתגיע התועלת בצורה אחרת. 7. שלא יגיע לו נזק יותר מכפי הדין. 

בהצלחה. 

מקורות:

ראה חפץ חיים כלל י.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה לכבוד הרב.
    נקודות 1-6 ברורות לי לחלוטין. אני רוצה למנוע נזק מאחרים שידעו שאם רוכשים בחנות זו לא יהיה להם שום שרות לאחר הקניה (גם מה שמחויב על פי החוק)
    אבל נקודה 7 כיצד אוכל לשער נזק שיהיה לחנות? אני רוצה למנוע נזק מרוכשים פוטנציאלים, ברור שזה יצור חסרון הכנסות לחנות. אך בעל החנות, במעשיו שלא כיבד את החוק גורם לזה.

  2. צריך שההפסד יהיה בהתאם. אם לא מכבד את החוק של החזרת מוצרים, זה לא אומר שיש להימנע מלקנות ממנו לחלוטין. אך פירסום שימעט לקוחות שכן יהיו מעוניינים להחליף יהיה מותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל