לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ברכת האורח בבית מלון או מסעדה

שאלה:

בשבוע הבא אני טס לחו"ל, ואינני יודע אם לברך במלון ברכת אורח.

תשובה:

שלום רב,

בספק שהסתפקת, הסתפק גם הגר”י זילברשטיין והביא בספרו עלינו לשבח (עמוד תרעד) ששאל  את חמיו הגרי”ש אלישיב, שהשיב לו שראוי לברך, שכן אם לא היה לבעל המסעדה או המלון מה להאכיל אותם, לא היתה מועילה העובדה שיש לך כסף. אולם בספר כף החיים (סי’ רא ס”ק יא) כתב שאם הוא משלם עבור הארוחה אין כל צורך לברך ברכת האורח.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. כמו כן ראיתי שגם ילדים בבית הוריהם חייבים בברכת אורח. אני גר עם אימי באותו הבית. ואני עושה את הקניות לעיתים בכרטיס האשראי שלי, ולעיתים בכרטיס האשראי שלה, וגם במזומנים שלה. ואנחנו לא, מתחשבנים על הכסף. אם אני קונה לחם בכסף של אימי כפי שציינתי באשראי או במזומן, האם אני פטור מלברך בבית ברכת אורח.? אני שואל משתי סיבות. 1. אני גר איתה בבית. 2. אין בינינו התחשבנויות על הכסף.

  2. למעשה הרי גם כאשר אדם רוכש לחם וביצים במכולת ומכין לעצמו ארוחה יש את אותה סברא. אם לא היה לבעל המכולת מה למכור לא היה עוזר לקונה הכסף שלו. (ואת"ל שהיה יכול ללכת למכולת אחרת הרי גם במסעדה היה יכול ללכת למסעדה אחרת)ומאי שנא? מה ההבדל אם קונה ארוחה מוכנה או שקונה מוצרים ומבשל בעצמו?

  3. ההבדל גדול, במכולת אין קשר בין הסעודה לרכישה, כאן אתה מתארח ומשלם תשלום כללי על האירוח, כולל שירות וכו' וכו', אבל בסעודה אתה בעצם פיזית אכן סמוך על שולחנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל