לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שאל רכב שמחזיר דלק יותר ממה שקיבל

שאלה:

שאל רכב מחבירו והחזירו עם יותר דלק ממה ששאל, האם יש בעיה של ריבית ולמה

תשובה:

שלום וברכה,

שואל שמממלא את מיכל הדלק לפני שמחזיר את הרכב למשאיל, אם בכוונתו למלא את דלק בגלל שקיבל מיכל של דלק, אסור לו למלא את המיכל מעבר למה שקיבל. משום שעל הדלק שמשתמש נחשב הלוואה, ואסור להחזיר יותר ממה שלוו משום איסור ריבית. ולכן עליו להקפיד למלא כשיעור שקיבל.

אמנם כאשר כוונתו של השואל להוסיף דלק במיכל בגלל השאלת הרכב, וכפיצוי על ההשאלה רוצה לתת לו דלק יותר ממה שקיבל מהמשאיל, מותר להוסיף במקרה כזה. ואין בזה איסור ריבית כיון שמשלם עבור השאלת הרכב. ובהשאלת כלים אין איסור של ריבית

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ומה קורה בחברת השכרה? שם זה ברור שאין שום ענין של פיצוי כיון שהוא קיבל את זה בתשלום מלא וזה הרווחים שלהם. מעבר לכך – כיצד ניתן לדעת כמה בדיוק הוא קיבל עם כל המחוגים ברכב מראים משוער וכן בעת המילוי החוזר איך יוכל לדעת מתי להפסיק למלאות כשהמנוע מכובה או כשהוא בכלל עומד בעמדת התידלוק ללא יושב לעקוב אחר מד-הדלק

  2. שלום,
    הוא יכול להחליט שהתוספת עבור הרכב. ולמרות ששילם על כך, זכותו להוסיף עוד בתשלום.
    אם מוסיף מחמת ספק, אין איסור ריבית כמבואר בספר תמים דעים להראב"ד.

  3. כאמור השואל הוסיף דלק במיכל בגלל השאלת הרכב, וכפיצוי על ההשאלה רוצה לתת לו דלק יותר ממה שקיבל מהמשאיל השאלה אם אירע אונס אם יכול לטעון השואל שאין כל הנאה ופטור מאונסים שאינו דומה לשואל פרה שחייב במזונותיה שהרי מילא דלק יותר ממה שצריך לנסיעה וכאילו החזיר פרה טעונה מזונות לכמה ימים נוספים.

  4. אם המשאיל יסכים לקבל את התוספת דלק עבור ההשאלה לא יהיה חיוב באונסים. אבל אם השואל מילא ולא הודיע למשאיל ואירע אונס המשאיל יכול לומר שאין רצונו בתוספת וממילא דינו שחייב באונסים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל