לתרומות לחץ כאן

חזרה בתשובה – התערות בחברה החרדית

שאלה:

בס"ד שלום הרב! האם אדם שחוזר בתשובה צריך לזכור את עברו או למוחקו? אני שואל זאת מכיוון שראיתי מקור שאומר שצריך להיבנות מהעבר ולזכור את העבר על מנת להתקרב יותר לה'. האם יש מקור לכך שסובר שעל האדם למחוק את עברו? מתי אדם שחוזר בתשובה צריך להשתמש במחיקת העבר שלו לגמרי ומתי הוא צריך להתשמש בעבר שלו על מנת להתקדם ? ממש אשמח לתשובה עם מקורות. ואיך אפשר להביא זאת לחיים המציאותיים שלנו. תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

ראשית לא הבנתי מה הדיון, יש לך כפתור שאתה לוחץ ושוכח? עכ"פ בכל הנושא הזה יש מבחן אחד מאוד פשוט, והוא משתנה מאדם אחד לשני ולכן לא ניתן לתת לזה כלל קבוע: מה שמקדם אותך, מרומם אותך, גורם לך לעבוד את ה' בשמחה, תעשה! מה שמחליש אותך, מחזיר אותך או מייאש אותך, יש להמנע לחלוטין, וכל אחד בוחן את עצמו בענין זה.

מה שעוד חשוב לדעת, כאשר מגדלים ילדים ורוצים שהם יקבלו את החינוך הטוב והראוי, חשובה להם מאוד התערות מלאה בהוויה החרדית, עיקר הקושי שיש לבעלי תשובה בחינוך הילדים מה שגורם לנשירה במספרים גבוהים יותר משאר הציבור החרדי, נובע מהתערות חלקית מידי שגורמת לקונפליקטים בין מוסדות החינוך לבית, לביקורת, למסרים לא משתלבים. ככל שאתה מתערה יותר, אפילו בדברים חיצוניים כמו לבוש, שפה, עיסוק חברים וכו', הילדים שלך ירגישו יותר בבית.

בהצלחה רבה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק, 'על התשובה' עמוד 171-177

    "…יֵשׁ וְאָדָם "מוֹחֵק" שָׁנִים מֵחַיָּיו. יָדוּעַ שֶׁאֲסִירִים שֶׁיָּצְאוּ לְחֹפֶשׁ נוֹטִים לִשְׁכֹּחַ לְגַמְרֵי אֶת הַשָּׁנִים שֶׁהָיוּ כְּלוּאִים בְּבֵית-הַסֹּהַר. הֵם מוֹחֲקִים אוֹתָן מִן הֶעָבָר שֶׁלָּהֶם…זוֹהִי דֶּרֶךְ אַחַת שֶׁל תְּשׁוּבָה, אֲבָל יֵשׁ גַּם דֶּרֶךְ אַחֶרֶת, זוֹ הַדֶּרֶךְ שֶׁל הַעֲלָאַת הָרַע וְלָאו דַּוְקָא בִּעוּרוֹ. בִּתְשׁוּבָה כָּזֹאת אֵין צֹרֶךְ בְּהֶפְסֵק, בְּכִלָּיוֹן שֶׁל הֶעָבָר, וּמְחִיקַת הַזִּכְרוֹנוֹת. בְּדֶרֶךְ זוֹ נִתָּן לָאָדָם לְהִזְדַּהוֹת עִם הֶעָבָר וְיַחַד עִם זֹאת לִהְיוֹת בַּעַל-תְּשׁוּבָה…

    אשמח לדעת לפי מקור זה , איך זה מתבצע בפועל בחיים שלנו שתי הגישות ומתי משתמשים בתשובה א ומתי בתשובה ב

  2. אני חושב שזה כמו שאמרתי, תלוי אם הוא מרגיש שזה מגדל אותו או מחליש אותו… אם זה מחליש יש ללכת קדימה בלי לחפור בעבר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל