לתרומות לחץ כאן

שליחות של הכהן בפדיון הבן

שאלה:

שלום וברכה רציתי לשאול האם כהן שביקשו ממנו לעשות פדיון הבן יכול לעשות שליח ישראל כדי לפדותו או לפחות לעשות את ישראל שליח כד לקבל את הכסף. בבקשה אם אפשר מקורות. והאם ידוע לכם מה דעת הרב עובדיה יוסף זצײל.

תשובה:

שלום רב,

לגבי פדיון הבן ע"י שליח זה נידון גדול בפוסקים. הרמ"א יו"ד סי' שה סעי' י' הביא מהריב"ש שלא מועיל לפדות את הבן ע"י שליח. אולם בפתחי תשובה שם הביא הרבה אחרונים שדנו בנושא זה, ולדעתם ניתן לפדות ע"י שליח, כך הביא בשם השערי המלך, חתם סופר ועוד פוסקים רבים. ראה שם שהביא מהחתם סופר שכתב: "מ"מ אין רגילים לעשות ע"י שליח דראוי לעשות זכר לבכורי מצרים דכתיב אני ולא השליח הכי נמי יש לפדות בעצמו טפי מבשארי מצות שמצוה ג"כ יותר בו מבשלוחו". וראה עוד בשו"ת הר צבי יו"ד סי' רמב.

עוד ציין שם בפתחי תשובה בשם החם סופר שכל הנידון הוא רק באופן שהשליח נותן לכהן את החמשה סלעים מכספו, אז יש חולקים וסוברים שלא מועיל שליחות בזה. אולם אם האב נותן לשליח והשליח נותן לכהן את הכסף של האב, לדעת כולם מועיל בזה שליחות. וכך הביא בשם הגאון מליסא (בעל נתיבות המשפט) שהובא בשו"ת חמדת שלמה סי' לב. אמנם גם דעה זו אינה לגמרי מוסכמת, ראה שם בערוך השולחן סעי' ח'.

אלא שכל זה הנידון הוא רק כאשר הפדיון עצמו נעשה ע"י שליח, אבל כאשר הכהן עצמו שולח אדם לקבל את החמשה סלעים, לא נראה שיש עם זה בעיה כלשהי. ראה במחנה אפרים הלכות זכיה ומתנה סי' לג: מחנה אפרים הלכות זכיה ומתנה סימן לג: "ולפי האי סברא מספקא לי אם יכול כהן לעשות שליח לקבל חמש סלעים של פדיון הבן ונפקא מינה דאם נאבדו מידו של שליח אם נפטר האב מחיובו, וראיתי למהרש"ל ז"ל שכתב דאם אין כהן בעיר שיכול לזכות לכהן החמש סלעים ע"י אחר ומתוך דבריו נלמד במכש"כ אם עשה הכהן שליח, ולע"ד אין נראה לי כן דכיון דהתורה חייבתו לזה באחריותם עד דמטו ליד כהן נראה דודאי לא מהני זכייתו אלא לענין דלא מצי למהדר ביה, אבל באחריותיה קיימי דלא גרע מהאומר תן מנה זה לפלוני בעל חובי דאע"ג דאם רצה לחזור אינו חוזר אפ"ה באחריותיה קיימי וחמש סלעים של בן חוב הוא ג"כ. ולפי דעתינו נראה דאם אין כהן בעיר אין תקנה לקיים המצוה בשיזכה לו על ידי אחר דכיון דחייב באחריותם עדיין לא קיים המצוה, ומרן ב"י כתב ע"ד הטור שאמר ויברך בשעה שנותן ביד כהן דר"ל דכיון דהוא חייב באחריותם עדיין לא נעשית המצוה יע"ש: אמנם היכא דעשה הכהן שליח לקבל חמש סלעים נראה דאפשר דמהני".

אמנם באמרי בינה פדיון הבן סי' ב' הביא בשם המהרי"ט אלגזי שחולק על המחנה אפרים ודעתו שאפשר לזכות לכהן. ומ"מ אם הכהן יקבל על עצמו אחריות מיד כאשר זה יגיע לידי שלוחו נראה שבזה לכו"ע פשוט שאין כל בעיה למנות שליח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *