לתרומות לחץ כאן

זמן תפילת ערבית במוצאי שבת

שאלה:

שלום לרבנים אדם שמתפלל ערבית של מוצאש חמש עשרה דקות לפני צאת השבת האם יגיד אתה חוננתנו? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

בודאי יגיד אתה חוננתנו, ראשית זה כבר אחרי צאת הכוכבים, אלא שמחמירים להוסיף מחול על הקודש בשיעור ניכר, וכן חוששים לשיטת החזון איש שצאת הכוכבים הוא 35 דק' אחרי השקיעה בארץ ישראל, אבל בגדול, צאת הכוכבים הוא 13.5 דק' אחרי השקיעה או 18 דק' לאחריה, כך היא שיטת הגאונים. אלא שכמובן לא ראוי להתפלל כל כך מוקדם כי מפסידים את התוספת שבת וחבל, למה למהר כל כך ביציאת השבת?!

מעבר לזה, הרי מצאנו בברכות (כז,ב) רב יאשיה התפלל של מוצאי שבת בשבת. כלומר, הוא התפלל ערבית לפני צאת השבת. והכוונה היא כולל הבדלה בתפילה, שהרי בהמשך הגמ’ שואלת, האם הוא הבדיל גם על הכוס או לא. וכתבו שם התוס’ (דה צלי): “צלי של מוצאי שבת וכו’ – יש לומר דהכא מיירי שיש לו צורך מצוה לעשות במוצאי שבת כגון ללכת למול תינוק ולא יהיה לו יין להבדלה אם לא יקדים דודאי צריך להוסיף מחול על הקדש דאורייתא אבל בחנם לא ופשיטא שלא היו ממהרים להבדיל ולהתפלל של מוצאי שבת בשבת דגם במלאכה אסור עם חשיכה”. כלומר, ודאי שלכתחילה אסור היה לו להתפלל כך, שהרי בכך הוא מפסיד תוספת שבת. ואם כך, מבואר בדברי התוס’ שלא ניתן להתפלל ערבית עם המבדיל, ולהתנות שהוא מתכוון להאריך את השבת, שאם כן בודאי היה מתנה כך. [עי’ תשובות והנהגות ח”ה עמוד רפח].

אולם סיבה זו לא הובאה להלכה, בשו”ע (סי’ רצג) הביא כי אם הוא אנוס יכול להתפלל מעריב של מוצאי שבת בשבת. וכתב במשנה ברורה (ס”ק ט’): “ומ”מ כתבו האחרונים דאין לעשות כן דדבר תמוה הוא לרבים גם שמא יבואו להקל במלאכה ובפרט בימינו דנוהגין לעשות תמיד כרבנן שמתפללין מנחה עד הערב בודאי מדינא אסור להקדים מעריב במו”ש ואף דבע”ש יש שמקילין היינו משום דמצוה להוסיף מחול על הקודש משא”כ במו”ש”. כלומר, סיבה זו של תוספת שבת במוצש”ק לא הובאה להלכה. ואם כך, כנראה שאם עדיין אינו עושה מלאכה ברגעים המועטים לאחר צאת הכוכבים, עדיין קיים תוספת שבת למרות שהתפלל כבר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,

    הרב כתב שלא ראוי להתפלל ערבית של מוצ"ש 15 דקות לפני צאת השבת, כי מפסידים את התוספת שבת.

    שאלה: האם זה תמיד נקרא להפסיד תוספות שבת, או שזה תלוי במצב המסוים?

    כי הרב גם אמר שבגדול צאת הכוכבים הוא שלושת רבעי מיל אחרי השקיעה. ופעמים רבות נשאר מספיק בין "שלושת רבעי מיל" ו"תחילת מעריב" לקיים את תוספות שבת.

    לדוגמא: בבני ברק בשבת פרשת קרח (כ״ז סיון תשפ״ג) צאת שבת (3 כוכבים קטנים) יהיה בשעה 8:32, ו-15 דקות לפני כן (תחילת מעריב לדברי השואל) הוא בשעה 8:17. לעומת זאת, לילה של "שלושת רבעי מיל במעלות" יהיה בשעה 8:04. יוצא, שיש תווך של 13 דקות בו יוכל לקיים את תוספות שבת.

    ***בדוגמא הזאת, האם היה בסדר להתפלל מעריב 15 דקות לפני זמן צאת שבת?***

    (כמובן שכל המוסיף הרי זה משובח, אבל אני שואל לגבי "עיקר העניין" של תוספות שבת שאפשר לקיימו אפילו עם תוספות זמן קצר.)

    תודה רבה.

  2. אנחנו חוששים לדעה ששלושת רבעי מיל זה 18 דקות, ומאז אין לך 13 דקות עד הזמן שנקבת. ובקיצורו של דבר, אדםן שיש לו איזה אונס דחוף ניחא אבל בלי זה, מחכים עוד כמה דקות ולא קרה כלום..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל