שעון שבת – הפעלה עתידית לדעת השמירת שבת כהלכתה

שאלה:

בעניין שעון שבת: לדעת המתירים הקדמת פעולה חשמלית עתידית (למשל פלטה פועלת, ואמורה להיכבות, ולהידלק מחדש למחרת, שמותר כעת להקדים את ההפעלה המחודשת, כמבואר בשש"כ יג, כו) – האם מותר להרים כעת זיזים לדעתם גם באופן שלא היתה אמורה לפעול מחדש למחרת (כמובן יניחו שם רק דבר יבש מבושל כל צורכו על קומה שניה וכדומה)

תשובה:

שלום וברכה

למעשה לא דייקת כלל בהבנת דברי השש"כ, ואסביר: בשמירת שבת כהלכתה פרק יג סעי' כח מבואר, ששינוי בשעון שבת מותר בשני תנאים:

א. מותר רק להמשיך מצב קיים ולא להקדים שינוי מצב, כלומר, אם עכשיו השעון כבוי ואמור להדלק בשעה 4:00, אסור להקדים את הדלקתו, אבל מותר לאחר את הדלקתו, כיון שאני רק ממשיך את מצב הכבוי שיש עתה. וכן להיפך, כאשר השעון דלוק, אסור להקדים את הכיבוי אלא רק לאחרו. לכן אם הפלטה אמורה לכבות ולהדלק שוב, אסור להקדים את ההדלקה! ממילא גם אין מקום לשאלתך, ברור שאם לא היה אמור להדלק אסור לפעול הדלקה עתידית. ראה שם בהרחבה.

יצויין שרבים חולקים על קולא זו וסוברים שאסור לעשות כל שינוי בשעון שבת, ראה בענין זה הרבה תשובות כאן באתר.

ערב טוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אני מתנצל אתה צודק, גם זה התיר שם, אבל כמובן רק באופן שהוא מבצע עכשיו את אותה הפעולה שקיימת גם עכשיו, כלומר, אם עכשיו זה מופסק, להקדים הפסקה מחר לאחר שיחובר, ואם עכשיו מחובר, להקדים חיבור לאחר שמחר יופסק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל