לתרומות לחץ כאן

פתיחת חלב בשבת / אמירה לגוי בין השמשות / מאכל על כלי הפוך על הפלטה

שאלה:

שלום רב א. האם מותר בשבת להגדיל חור של שקית חלב? ב. כחצי שעה אחרי הדלקת נרות "נפל" החשמל במטבח. שני מקררים, מקפיא, פלטה ומזגן הפסיקו לפעול. האם אפשר לקרוא לגוי ? ג. בשבת בבוקר אני נוהגת לשים תבנית הפוכה על הפלטה, ועל זה לחמם שניצלים ופשטידות. האם זה מותר? בכבוד רבקה

תשובה:

שלום וברכה

א. עשיית נקב יפה בשקית חלב יש לאסור בשבת, ניתן לעשות נקב קטן מאוד או לקלקל לגמרי את האריזה ולהעביר את התכולה לבקבוק, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק ט סעי' ג.

ב. כיון שמדובר כאן בצורך מצוה, כל האוכל של שבת וכו' על כף המאזניים… ניתן להקל לקרוא לגוי בבין השמשות, כלומר עד 13 דק' לאחר השקיעה, לאחר מכן לא ניתן לומר לגוי לעשות מלאכה אף שיש בזה צורך מצוה [גם רמיזה לא תועיל כיון שיש כאן הנאה], ראה בענין זה שו"ע סי' שמב ובשער הציון שם ס"ק ח וביאור הלכה ד"ה מותר.

ג. לגבי פלטה חשמלית יש להקל בהנחת כלי הפוך כפי שאת נוהגת:

ההיתר להניח על גבי צלחת הפוכה או קדרה ריקנית אינו ברור בפוסקים, שכן בביאור הלכה בסי’ רנג סעי’ ג ד”ה יזהר הביא מפרי מגדים שמתיר רק בקדרה מלאה, אבל אם מניח על קדרה ריקנית עדיין הוא נראה כמבשל, וכך נראה בחזון איש סי’ לז ס”ק ט וכן הורה הגרי”ש אלישיב כמובא בס’ שבות יצחק ועוד ספרים. אמת שמנהג רבים בזה כהוראת הגרש”ז אויערבך בשש”כ שמתיר להניח צלחת הפוכה ולתת עליה את הסיר, וטעמו, שלא אסר הפרי מגדים אלא כשאותו דבר כבר היה מונח שם בתחילה, אבל עשה מעשה מיוחד למעט את החום אינו נראה כמבשל. ובפרט יש לסמוך על כך בפלטה חשמלית [למעט בלעך על הגז] שבלאו הכי צידד באגרות משה ח”ד סי’ עד שמותר להניח עליה ממש וכן הורה הגר”ע יוסף. אבל אין להתיר אלא באופן שיש הפסק אויר על ידי כך מהפלטה, אפילו מועט, אבל לא בתבנית בתוך תבנית וכדומה. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל