לתרומות לחץ כאן

לא עשו זכר לחורבן, האם צריך לקלף את הצבע?

שאלה:

שלום לכבוד הרב, שאלה: לגבי מש"כ בש"ע שולחן ערוך אורח חיים סימן תק"ס סעיף א' וז"ל " משחרב בית המקדש, תקנו חכמים שהיו באותו הדור שאין בונים לעולם בניין מסוייד ומכוייר כבניין המלכים, אלא טח ביתו בטיט וסד בסיד ומשייר מקום אמה על אמה כנגד הפתח בלא סיד. והלוקח חצר מסויידת ומכויירת (פירוש מצויירת) הרי זו בחזקתה, ואין מחייבים אותו לקלוף בכותלים." עכ"ל . ועיין שם משנה ברורה, וגם מן הטור ב"י ומקורות שבש"ס. ונשאל כך, האם יש לעשות אמה על אמה בכל פתח הבית? והאם כאשר הבנאי יהודי והפעלים עכו"ם וצובעים כל הבית בךי להשאיר אמה על אמה על הפתח האם העיקר הולך אחר הבנאי ויש חיוב לעשות את זה או בתר העכו"ם ויהיה פתור מזה? ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה

את השאלה הראשונה לא הבנתי, ברור שמספיק אמה על אמה אחת לכל הדירה.

בנוגע לשאלה השניה, כאשר הקבלן לא עשה זכר לחורבן:

יש שרצו לומר שהקבלן שבונה בית אינו חייב לשייר כיון שאינו בונה כדי לגור בעצמו, והקונה כבר קנה זאת אחרי שסויד ואין לו חיוב לקלוף, ויש שאמרו שהסיוד שלנו אינו כדרך המלכים ואינו מחייב שיור אמה על אמה, ראה פלפולים בכל זה בשו”ת דבר יהושע ח”ב סי’ עג עם דברי בעל מגדל השן שהקל מחמת הסברות הנ”ל, אולם להלכה ודאי הדין אינו כך, ויש חיוב לקלוף גם אם כבר לא עשו זכר, ראה משנה ברורה בסי’ תקס ס”ק ב.

 

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל