לתרומות לחץ כאן

התקנת מצלמות אבטחה בבנין משותף

שאלה:

לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א הנושא: התקנת מצלמות בבנין משותף אני משמש כועד הבית בבנין משותף וחלק מהשכנים מבקשים להתקין מצלמות אבטחה בבנין במספר מקומות, ניסחתי דף משוב לשכנים לקבל חוו"ד, ועתה שאילתי היא: 1) מה הדעה הקובעת רוב או שנדרש הסכמת כולם? 2) את"ל כולם הכוונה לבעלי הדירות או למתגוררים בדירות (שכירויות) 3) את"ל המתגוררים האם דעתם של המתגוררים ביחי"ד בטלות לבעלי הדירות או שדעתם נספרת ג"כ. 4) ואת"ל דעת הרוב מכרעת האם רוב הדיירים או רוב המגיבים לדף החוו"ד. ייש"כ היות ואני רוצה לתלות דף זה בבנין אבקש אם אפשר לכתוב גם את שם הרב העונה על שאלה זו ביקרא דאורייתא מרדכי פרידמן

תשובה:

שלום וברכה,

1. במקומות שמועדים לגנבות ופריצות, יכולים המיעוט לכפות על הרוב להתקין מצלמות הבטחה, כדין כפיית דלת לחצר. במקומות שאין חשש סביר של גנבות, יש לפעול לפי שיקול דעתם של רוב השכנים. ואם הרוב מעוניין במצלמות הבטחה, חייבים גם המועטים להשתתף בהוצאות.

2. החלטת הדיירים חל על בעלי הדירות ולא על הדיירים שגרים בשכירות. ובאם הרוב יחליטו להתקין מצלמות, חל חובה על כל הדיירים – בעלי הדירות, ולא על השוכרים. 

3. אין משמעות לדיירם שמתגוררים בשכירות, וכמו כן אין להם חובת השתתפות בהוצאות ההתקנה. 

4. כאשר ועד הבית החליט על אסיפת דיירים, הרוב שהשתתפו הם הרוב המכריע. ואפילו אם רוב הדיירים לא השתתפו, הולכים אחר שעתם של המיעוט שהשתתפו והביעו דעתם. ולכן אם הוחלט שיגיבו הדיירים את חוות דעתם בכתיבה, יש לפעול לפי דעתם של הרוב שהביעו חוות דעת.

בהצלחה.

נפתלי בן חיים.

מקורות:

1. ראה בספר ועד הבית בהלכה פרק י שאלה יב.

2.3.4. ראה שם פרק א – בחירת הועד וסמכיותיו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. עד כמה שידוע לי.
    בכל נושא של השבחה, מסתכלים גם על דעת אחד, שא"א לכפות אותו.
    בפרט אם זה גורם לו הצקה מאיזושהי סיבה.
    חייבים לברר למה הוא מתנגד.
    ולכן אם אין גניבות, צריך לברר מה בדיוק מטרת המצלמות,
    ולהפעיל שיקול דעת הלכתי מי צודק בטענות.
    כך אמר לי דיין שהתייעצתי איתו בנושא.
    בברכה

  2. עודכנתי מאחד הוועדים שהפניתי אליו את התשובה שהיתה לו השגה על השאלה, באם יש איזה עדכונים חשובים אשמח להתעדכן\
    שוב תודה
    מרדכי פרידמן

  3. שלום,
    קיים שלושה מצבים מתי שומעים למיעוט ומתי לדעת הרוב.
    בדברים שכולם נוהגים וכך נראה צורה של בניין מגורים – למשל, אם רוב השכנים החליטו שאין צורך שיהיה אור בחדר מדרגות, ואחד השכנים מתנגד שלא יהיה חושך בחדר מדרגות – יש לשמוע למיעוט, ויכול לחייב את כל הדיירים להתקין שיהיה חשמל, וכולים ישאו בהוצאות.
    אם רוב הדיירים מחליטים על דבר שלא מקובל כלל באותו מקום – למשל, אם רוב הדיירים החליטו באסיפה שיקנו ספות וכורסאות ללובי של הבניין, ובאותה שכונה אין שום בניין שמתנהל כך – לא יכולים הרוב לכפות על המיעוט.
    הרוב יכול לכפות על מיעוט בדברים שרוצים להיטיב לבניין, ויש הרבה שכך עושים, אבל עדיין לא נחשב כחלק מהבניין. ולכן במקום שיש גנבים יכולים המיעוט לכפות שיחברו מצלמות אבטחה. ובמקום שאין ריבוי של גנבות, כיום הנושא של מצלמות הולך ומתרבה, וכמעט בכל בית כנסת וחנות ומשרד, קיימים מצלמות. וכן בבנייני מגורים יש מקומות שמניחים מצלמות ולכן לא יתן לומר שנושא הוא דבר לא מקובל כלל. ובדברים אלו יש לפעול כפי דעת הרוב.
    יתכן שאם דייר אחד יוכיח שהמצלמות מפריעים לו באופן חריג, יתכן ותתקבל דעתו בבית דין, מאחר והתקנת המצלמות לא קריטי ורק תוספת השבחה. אבל אם אין סיבה חריגה, המיעוט צריך להיגרר אחר הרוב.
    בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל