לתרומות לחץ כאן

היתה נשואה בנישואין אזרחיים האם היא יכולה להינשא לכהן?

שאלה:

שלום הרב,
האם כהן יכול להתחתן עם בחורה שהייתה נשואה נישואים אזרחיים?

תשובה:

שלום רב,

אם היתה נשואה בנישואין אזרחיים עם לא יהודי. ודאי שאינה יכולה להינשא לכהן. משום שאישה שנבעלה לאדם שאינו יהודי אסור לכהן להינשא לה. ראה שו"ע אבה"ע סי' ז'.

אולם אם היא היתה נשואה בנישואין אזרחיים ליהודי, היא יכולה להינשא לכהן, אם היא לא התגרשה ממנו בגט. אם היא קיבלה ממנו גט לחומרא זה יותר בעייתי, וראה במקורות.

מקורות:

ראה שו"ת הר צבי אבה"ע סי' עד שנשאל אודות אישה שנישאה בנישואין אזרחיים ונפרדה ממנו ואינה רוצה לקבל גט לחומרא כנהוג בכל גירושין אזרחיים שמצריכים גם גט לחומרא, וזאת כדי שלא תפסל לכהן, מצד ההלכה שהובאה ברמ"א סי' ו' סעי' א' שאישה שקיבלה גט לחומרא אף שמעיקר הדין לא היתה צריכה לקבל ממנו גט, בכל נאסרה לכהן מדרבנן.

וכך הובא שם:

שאלת חברי בית הדין הרבני בירושלים:
ח' מנ"א תשי"ג. לכבוד הגאון האמיתי מרן הגרצ"פ פראנק שליט"א, הגאב"ד דירושלים.
שלום וכטו"ס.
הננו פונים להדר"ג שיואיל לחוות דעתו דעת תורה בנדון המצורף, אשר לפי דבריהם התחתנו רק בנישואין אזרחיים בלבד ולא היה ביניהם חו"ק, והאשה מבקשת להתיר לה להינשא בלא גט היות שהיא רוצה להתחתן עם כהן, וכידוע שאם נתגרשה אפילו לחומרא אסורה לכהן כמבואר ברמ"א שו"ע אה"ע סי' ו' סע' א'. ואם כי אנו נוהגים שבמקרה כזה שהבעל והאשה נמצאים בארץ וחיו כאן כבעל ואשה, שהם צריכים להתגרש בג"פ ולא מתירים להם להינשא בלא ג"פ, אבל בנדון דידן שהאשה אומרת שהיא היתה חולה במחלת שחפת ואסור לה להוליד ילדים ויהיה לה קשה למצוא בעל אחר, אולי יש מקום להתיר לה בלי גט.
נא להודיענו את חוות דעתו דעת תורה בהקדם, ושכמ"ה.
בכבוד רב: יעקב עדס, יוסף שלום אלישיב, בצלאל ז'ולטי
תשובת רבנו:
יום ה' י"א מנ"א תשי"ג, פעה"ק ירושלם ת"ו.
לדעתי נכון להתירה בלי גט. [דאם מחמרינן] הא ממה נפשך, אם יש חשש קידושין, אינה ניתרת לכהן אחרי הגט, ובאם אין כאן חשש קידושין, למה נכניסנה באיסור חדש דרבנן – שסתם הרמ"א בסי' ו' סע' א' דאעפ"י שהוא ברור שאין ממש באותן קידושין ואין נותנין גט אלא מכח חומרא בעלמא, אפ"ה פסולה לכהונה. וכאן שפסול כהונה יהרוס את מצבה [אין להחמיר], יש להתירה בלי גט.
נאם צבי פסח פראנק

כלומר, אכן עדיף שלא תקבל גט, משום שלאחר מכן היא תהיה אסורה לכהן, וכך אם היא עדיין לא תקבל גט ניתן להתירה בדיעבד. אבל אם היא כבר קיבלה גט לדעת הרב פראנק היא אסורה לכהן. אולם יש לדעת שהפוסקים הספרדים מקילים יותר בסוגיה של "ריח הגט" וכאשר אינה זקוקה לגט מעיקר הדין, אף שקיבלה גט לחומרא עדיין זה לא אוסר אותה לכהונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל