לתרומות לחץ כאן

מזוזה לאדם שנשוי לגויה

שאלה:

שלום וברכה. יהודי שנשוי לגויה וגרים בדירה אחת. האם יהודי חייב במזוזה? האם זה נחשב לשותפות שלפי הרמ״א פוטרת ממזוזה? תודה

תשובה:

אף שבדרך כלל כאשר יהודי וגוי חיים יחד יש חובת מזוזה, וגם דברי הרמ"א אמורים במקרים מאוד מסויימים, ראה כאן, יהודי כזה שעושה דבר שידוע לכל חילויי שהוא חמור מאוד, אין לסייע לו בקניית מזוזה. 

מקורות:

בשו”ת תשובות והנהגות (ח”ג סי’ שכז) נשאל בשאלה זו, וכך השיב:

“ונראה שבמזוזה עיקרה קבלת עול מלכות שמים וברשע משומד לא שייך שיהא עליו אות אמונה ח”ו, ואדרבה פוגם בזה בקדושת המזוזה, ולא דמי למחלל שבת בפרהסיא שמדמה שמאמין עוד בעיקרי הדת ואמונה דחייב וראוי למזוזה, אבל בנשוי נכרית אין לתת לו מזוזה ואין לו מקום קבורה אצל יהודים, שבועל נכרית וכ”ש נשוי לה הרי הוא כמותה….עוד יש לצדד שלפי דיניהם יש לה זכות בדירה השוה לו, והואיל והיא נכרית ויש כאן שותפות דנכרי זהו פוטר ממזוזה לרה”פ, אבל בלאו הכי הרשע המתועב הזה עם מזוזה בפתחו, מראה כעין פתח שאפשר להיות יהודי אף עם אשה נכרית, וראוי להרחיקו לגמרי מקהל ה’ שאין לו עמנו חלק ונחלה, וזה גופא יהא סיבה בס”ד שיתרחקו ממנו ומדרכיו.

סוף דבר הכל נשמע כי לא זו בלבד שאין חיוב לסייע לו אלא גם אסור לסייע לו לקיים מצות מזוזה, וחובתנו היא לבער בועל נכרית בפרהסיה מקרבנו, שהקפידה תורה שנהיה קנאים לכבוד ה’, ולכן יש להרחיקו ולנדותו עד שיפרישנה מביתו וישוב בתשובה שלימה”.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ויש שאמרו לחלק בין יהודי בארה"ק שנשא את הגויה במרד ובפשע ודינו כנכתב בפנים,
    לבין יהודי בחו"ל שמגיע ממשפחה מתבוללת, והוא תינוק שנשבה ממש, שעלינו להשתדל לרומם אותו ככל האפשר, ולקרבו לתורה ולמצוות כפי יכלתנו, וכולי האי ואולי נצליח לגרום לו לפרוש מהגויה.
    ואז מעמידים אותו על עיקר הדין, שמכיוון שיש מחלוקות בפוסקים בענין זה וכו' – לכן קובעים לו מזוזה ללא ברכה, ככל מקום שיש בו מחלוקת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל