לתרומות לחץ כאן

כיסוי ראש לכלה / האם אפשר ללא חדר יחוד

שאלה:

שלום לרבנים 1 האם אשכנזי יכול לא לנהוג לעשות חדר יחוד?2 ומה הדין כאשר זה בגלל שהכלה לא רוצה לשים כיסוי ראש?3 האם רוב הנשים שעושות חדר יחוד יוצאות עם כיסוי ראש?4 והאם נכון שהמנהג הקודם היה שיוצאות בלי כיסוי ראש ומה דעת הרב אלישיב בזה?

תשובה:

שלום רב,

אי אפשר שלא לעשות חדר יחוד, שהרי האשכנזים נוקטים גם כשיטה זו שזו החופה – הנישואין, החתן מברך ברכות ומיד לאחר החופה הולכים לחדר יחוד, ראה בבית שמואל אבה"ע סי' סב סק"א. 

לגבי כיסוי ראש לכלה, אכן יש דעות בזה אם היא חייבת כבר אז כיסוי ראש או לא, ראה במקורות. אני לא יודע מה דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל, אבל ברור שהמנהג היום הוא שכל כלה כבר מעת החופה מכסה את ראשה.

מקורות:

נחלקו האחרונים האם ארוסה (כוונתם ארוסה כמו בזמן חז"ל, שכבר קיבלה קידושין והרי היא כאשת איש) אם היא צריכה כיסוי ראש או לא. דעת השבות יעקב ח"א סי' קג להתיר כל זמן שאינה נשואה, וכן כתבו בספר יהושע (פסקים סי' פט), ישועות יעקב (אבה"ע סי' כא סק"א), יד אליהו (פסקים עט). אולם דעת הרבה אחרונים לאסור מאחר שכבר היא אשת איש, עי' שו"ת מהר"י לבית לוי (אחי הט"ז, סי' ט'), בית מאיר (אבה"ע סי' כא), שו"ת חות יאיר (סי' קצו), שו"ת רע"א (תניינא עט), ערך שי (אבה"ע סי' כא), וכן פסק במשנה ברורה סי' עה סקי"א.

חשוב להדגיש, כי המחלוקת הנ"ל היא באשה שקיבלה קידושין ועדיין אינה נשואה, אבל מאחר שכיום במהלך החתונה האשה כבר נחשבת לנשואה הן מחמת החופה והן מחמת החדר יחוד (לפי מנהגכם שציינת), א"כ כולם מסכימים שמעיקר הדין ודאי שעליה ללכת עם כיסוי ראש.

אמנם בשבות יעקב שם כתב בין בדברים: "וכן הוא מנהגינו שהולכין כך ביום חתונתם עם שערותיה סתורים היינו משום שבאותו פעם הולכין עמה השושבנים והרבה קרובים ונשים ליכא למיחש מידי ולא תהיה עלובה כלה לזנות ביום חופתה".

אך גם סברא זו אינה מוסכמת ראה שם בשו"ת חוות יאיר סימן קצו: "ואפילו את"ל דארוסות בזמן הש"ס היו הולכות פרועות ראש היינו מפני שהיו בימיהם האירוס זמן רב לפני הנשואין ויש כמה חילוקי דינים ביניהם כמ"ש טור וש"ע שם סי' נ"ד לכן כל כמה שלא נישאת אפשר שגם בהילוכה ומלבושיה היה כמנהג הבתולות והכי משמע בש"ס מש"כ בימינו דאין בין קידושין ונישואין כלום כל שנתקדשה ראוי שתתנהג כמנהג נשים ולהתכסות בצעיף ואפילו תרצה להתכסות ברדיד כמנהג בתולות הוא נגד דת יהודית כמ"ש שם סי' קט"ו".

למעשה, המנהג כאן הוא לכסות את שיער הראש כבר במהלך החופה. אולם יש הנוהגות שלא לכסות את השיער ביום חתונתם, ככל הנראה הם סומכים על מה שהובא כאן בשם השבות יעקב, ויש שדייקו כן גם בדעתו של החתם סופר בתשובה ביו"ד סי' קצ"ה ע"ש.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל