שאלה:
האם זה נכון שמדאורייתא אין איסור לאכול יתוש או חרק שנפל לאוכל כי אין טעמו ניכר והוא פגום ורק מדרבנן אסרו את זה כי זה בריה שלימה???
תשובה:
שלום וברכה
מה שאסור לאכול בריה אף שאין בה כזית הוא דאורייתא, ראה מכות יז א ובית יוסף יו"ד סי' ק, אבל מה שבריה אינה בטלה זה דרבנן, ראה ט"ז שם ס"ק א. הנושא של טעם אינו רלוונטי כאשר אתה אוכל את החרק עצמו, טעם פגום זה נושא רלוונטי לגבי שאר התבשיל, וזה בלאו הכי בטל בשישים, אבל החרק עצמו מי שאוכל אותו עובר בכמה לאוין דאורייתא, ראה גמרא שם.
מי שאוכל גרעין או חסה מדאורייתא החרק לא בטל ב60? אני לא מדבר על מה שהחמירו חזל שכיון שהוא בריה שלימה הוא לא מתבטל אני מדבר דאורייתא
ברור בלי שום ספק. לכן חובה לקנות מגידול מיוחד ולנהוג לפי ההוראות מבחינת השרייה ושטיפה, ואז כבר שומר פתאים ה'..
זה שהאוכל בריה לוקה מדאורייתא – אכן מפורש במכות שם.
זה שבריה לא בטילה – אכן מוזכר בפוסקים בסימן ק.
לא מצאתי מה המקור לכך שבריה לא בטלה *דאורייתא*.
אכן, שיטת הרשב"א ועוד ראשונים שבריה שאינה בטלה זה דרבנן, וזה היה חוסר שימת לב לנקודת השאלה.
השאר תגובה