לתרומות לחץ כאן

הצעתי תשלום גבוה לאדם שבא לעזור לי

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים, מישהו עזר לי להכין מבחן בית בקורס. באיזשהו שלב, אחרי שכבר התחיל, והוא לא ביקש (וגם אמר שהוא לא עוזר בשביל הכסף) הצעתי לו שאשלם לו 1000 ש"ח עבור העזרה. בשבילי זה מאמץ לשלם סכום כזה. האם אחרי שכבר עזר לי והבטחתי לו לפני שעזר ואחרי שעזר, אני יכולה לסגת מזה ולא לשלם או לשלם פחות? 

לפני שהצעתי את הכסף – בכלל לא הוזכר עניין של כסף, הוא ככל הנראה עשה זאת עמנ"ת לעזור לי.

במהלך תהליך העזרה – ז"א הוא שלח לי במייל חלק מהתשובה וככה המשכנו להתכתב כמה מיילים. תוך כדי התכתבות שבה הוא צרף לי קבצים עם הפתרון למבחן, כתבתי לו במייל שאני מודה לו ואי אפשר לכמת את העזרה שלו לכסף אבל אני רוצה לשלם לו  1000 ש"ח. הוא לא הגיב למייל הזה והמשיך לעזור לי ולשלוח לי עוד מיילים. 

אחרי שהצעתי את הכסף – בהתחלה לא הגיב, אח"כ מטעמי נימוס או כיוון שכך הוא באמת הרגיש אמר שעשה זאת כי רצה לעזור או משהו כזה. ורק אחרי שאמרתי שאם אני אשלם ארגיש יותר בנוח או שזו הדרך שלי להודות לו על עזרתו הוא כביכול השתכנע.

תודה רבה וכל טוב.

תשובה:

שלום וברכה,

אם אמר שלא מעוניין בתשלום והמשיך לעבוד, הרי שעבד על דעת לעבוד בחינם. ולכן אין חובה לשלם לו. אם אחר שביקשת ממנו לשלם המשיך לעבוד ולא אמר דבר, צריך לשאול אותו מה הייתה כוונתו, אם בכוונתו הייתה להמשיך לעבוד ללא תמורה – אינו זכאי לקבל תמורה. אם לא חשב דבר, נחשב שהיה כאן שכירות פועלים, ויש לשלם לו מחיר מלא כפי שהותנה.

בהצלחה.

מקורות:

ראה קצות ונתיבות סימן יב, שאדם שעבד ע"ד לעשות בחינם אינו יכול לדרוש תשלום. ואם עבד בסתם, דינו כיורד לשדה חברו שמגיע לו תשלום. ואם עבד לפי המחיר שהוצע לו, חייב המציע לשלם את מלוא התשלום כדין שכירות פועלים. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל