לתרומות לחץ כאן

אדם שניהל השכרה דירות של חברו כמה שכר יקבל

שאלה:

שאלה בעניין שמאות עבודה ראובן מתעסק בקניית דירות ופיצולם לשנים השכרתם לזמן קצר ומכירתם לאחר מכן, כדי לקבל משכנתא על הדירה הוא מבקש ממי שאין לו דירה עדיין שהדירה תהיה רשומה על שמו וכן המשכנתא, ותמורת זאת הוא משלם לחותם סכום מסויים. בנידון דידן ראובן פנה לשמעון וביקש ממנו כנ"ל, והתנו שתמורת החתימה ישלם ראובן לשמעון 20 אלף ש"ח. שמעון שהינו אברך כולל התנה בפירוש שלא יהיה לו שום עסק עם הדירה ועם השכרתה וכו' וכו' הדבר היחיד שמוטל עליו זה לחתום במסמכים הרלוונטיים. עוד הותנה שהדירות יהיו מושכרות במשך לא יותר מארבע שנים, ולאחר מכן ראובן ימכור את הדירות [אך שמעון יהיה 'רגוע' יותר, וגם יוכל להוציא משכנתא לאחר ארבע שנים, באם ירצה לרכוש דירה]. למעשה זמן מה אחר העיסקא הסתבך ראובן עם המערכת המשפטית, כך שלא יכל להתעסק בהשכרת הדירות, וכמו כן כיום הוא מנוע מלהתעסק עמם מבחינה משפטית, כך שכעת כל העול של השכרת הדירות נפל על שמעון. וכן בעתיד, העול על מכירת הדירות יהיה על שמעון, כמו כן היה לשמעון עגמת נפש גדולה כאשר נקרא לחקירות במשטרה וכו' וכו'. למעשה כעת שמעון בלית ברירה מתעסק בהשכרת הדירות, דבר שגוזל ממנו זמן רב והרבה עגמת נפש, ובפרט שהוא אינו מורגל בכגון דא. כעת שמעון טוען שכיון שנפל עליו טירחא גדולה שלא סוכם עליה, וכן עתידה לו טירחא בהמשך השכרת הדירות ובמכירתם בבא היום, פשוט לו שהוא אינו מסתפק בסכום של ה20 אלף ש"ח שניתן לו עבור החתימה, אלא רוצה גם עבור כל הטירחא והעגמת נפש, וכיון שבעוד זמן מה הדירות הללו אמורים להימכר, ולפי הצפי הדירות יימכרו ברייוח של 900 אלף ש"ח [הדירה נקנתה ב 1.500.000ולאחר הפיצול שווי שני הדירות הוא בערך 2.400.000] ראובן הציע לשמעון כמה עשרות אלפי ש"ח אבל שמעון טוען שזה לא משקף כלל את העבודה שלו [העגמת נפש והחקירות, העבודה היום יומית מול השוכרים וכו', והעסק במכירה העתידית], והוא מבקש שבעת מכירת הדירה עם הריוח הנ"ל הוא יקבל 100 אלף ש"ח [ואולי אף יותר, אך קשה לו לשער]. חשוב להבהיר, המצב כיום שאילו שמעון יסיר את ידו מהעניין, רוב הסיכויים שהעסק יקרוס, שכן ראובן מבחינה משפטית מנוע מלהתעסק בעניין, כך שבעיקרון שמעון יכול גם להפריז בסכום, אלא ששמעון רוצה להיות הוגן ולכן הוא דורש רק מה שנראה לו שמגיע לו. למעשה הוא לא אמר לראובן את הסכום שהוא מבקש [בעיקר, מחמת המצפון ואי הנעימות, שכן הוא עצמו מסופק האם הסכום הנ"ל נכון] אלא סיכמו ביניהם שיתייעצו עם דיין או עם מומחה כמה באמת מגיע לו [כשהם נוקבים בשמי ובשם אחד מעמיתי לכולל חו"מ שיכריעו בעניין]. השבתי לו שכיון שלא התנסתי מעולם בתחום השמאות וכו', אין לי ידיעה בעניין, אך אוכל לשאול ממישהו שמבין בעניין, וע"כ אני פונה אליכם, האם יש לכם השערה בקשר לתימחור הנ"ל

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לשמעון לנצל את המצב ולסחוט כספים מעבר למה שמגיע לו, ואם דורש תשלום גבוה מעבר למה שמגיע לו, באשר הוא יודע שעסקה נטויה ליפול אם ימשוך את ידו, נחשב לאיסור אונאה.

על העוגמת נפש והחקירות במשטרה שנפל שמעון עכב העסקה, אין חובת תשלומים כלל. למרות שחווה אי נעימות גדולה.

שמעון רשאי לדרוש מחיר על השכרת הדירות, ועל ניהול היום יומי במושכר. כנהוג שמתווך דירות מקבל שכר חודש לשנה, ולכן שמעון זכאי על השכרת הדירות כמתווך. בנוסף רשאי לקבל על ניהול המושכר כפי הנהוג לקבל.

על מכירת הדירות יוכל שמעון לדרוש כמתווך שמוכר את הדירה. 1.5% – 2%. כפי הנהוג. אם שמעון יכניס מתווך שימכור את הדירות, אזי יצטרך לגרע את השכר הנ"ל מחלקו, ולא יוכל לדרוש מראובן שישלם דמי תיווך כפול.

בהצלחה.

מקורות:

שמעון דינו כיורד לשדה חברו בשדה העשויה ליטע שמגיע לו כפי הנהוג לשלם בשוק. ולכן זכאי לקבל כפי הנהוג לקבל על מחיר של מתווך שמשכיר ומוכר דירות.

על החקירות והעוגמת נפש שהגיע לו אין תשלום על כך, אלא שיכול לשלוח בקשה שרוצה תשלום, ואם יסכים ראובן אזי יקבל תשלום.

אם שמעון מנצל את המצב של ראובן ולכן דורש שכר גבוה, נחשב לאיסור אונאה, ולמרות שאין אונאה בקרקע ובפועל, אמנם איסור אונאה יש. ולכן אין לו לדרוש אלא לפי המחיר שמשלמים בשוק.  

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל