לתרומות לחץ כאן

בישול על ידי עובדת זרה לזקן סיעודי

שאלה:

מה הדין בעניין בישול על ידי עובדת זרה גויה לזקן סיעודי?

תשובה:

שלום וברכה

ודאי אין להקל לכתחילה, וחובה להתארגן לענין הזה בצורה טובה ומסודרת. אמת הדבר שהואיל ובישולי עכו”ם זהו איסור דרבנן, יש מקום בשעת הדחק להתיר לצורך חולה, כך כתבו הפוסקים, אבל זו הלכה בדיעבד כשיש איזו תקלה ואין אוכל וכו’. לפיכך יש לדעת כמה כללים:

חימום אוכל במיקרוגל וכדומה, מותר על ידי גוי, לכן, אם תתארגנו עם אוכל מבושל שהגויה רק צריכה לחמם, אין בעיה. כמו כן, למנהג האשכנזים אם יהודי הדליק את האש, והגויה הניחה את הקדרה על האש, מותר לאכול מהמאכל, (מותר לכולם, לא רק לקשישה). ולכן אם הקשישה תדליק את האש והעוזרת תבשל על האש הזו, מותר לאכול מהמאכל שהתבשל, אמנם למנהג הספרדים גם אם יהודי הדליק את האש, אסור לאכול מהמאכל שהתבשל על ידי העוזרת הגויה, ולמנהג הספרדים כדי שהמאכל יהיה מותר, צריך שיהודי יניח את הסיר על האש, ולכן יש אפשרות שהעוזרת תכין את כל האוכל בתוך הסיר, והקשישה תניח את הסיר על האש.

אפיית לחם אסורה אף היא, וזאת ניתן לפתור בקלות על ידי שקונים לחם, יש היום לחמים מצויינים מכל הסוגים, אין סיבה לאפות בבית דוקא.

חשוב לדעת, שמעבר לעצם הבישול יש גם בעיה של בשר שנתעלם מן העין, ולכן, גם אם מביאים אוכל קפוא, יש להקפיד שיהיה עטוף בשתי אריזות באופן מסומן, כך שניתן לעקוב אם החליף את המאכל. כמו כן, לבוא לבקר לפעמים ללא הודעה מוקדמת.

הכנת מאכלים שאינם עולים על שולחן מלכים ואין בהם חשיבות מותרת על ידי גוי, למשל הכנת כוס קפה וכדומה.

בישול של גוי אוסר את הכלי! והוא טעון הכשרה.

בשורות טובות ושבוע טוב

מקורות

עיין שו”ע יו”ד סימן קי”ג.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. אמנם למנהג הספרדים גם אם יהודי הדליק את האש, אסור לאכול מהמאכל שהתבשל על ידי העוזרת הגויה, ולמנהג הספרדים כדי שהמאכל יהיה מותר, צריך שיהודי יניח את הסיר על האש, ולכן יש אפשרות שהעוזרת תכין את כל האוכל בתוך הסיר, והקשישה תניח את הסיר על האש.
    נראה לי חסר כאן משפט שהרי לספרדים ההנחה לבד על האש לא מספיקה?

  2. אפשר להקל כשיטת הרב בנציון אבא שאול זצוק'ל במס' תשובות באור לציון הטוען שאין בעיה של בישול עכו'ם בתנור חשמלי ,לכן אפשר להתארגן עם כירים חשמליות ולפתור את הבעיה,כמובן שאם יש אפשרות לצאת ידי שאר הפוסקים החולקים,תמיד כדאי לצאת ידי כולם

  3. הרעיון שעומד מאחורי הפסק הוא שחשמל הוא פולסים שמתחדשים אולי כל מאית השניה ,כך שרק הפולס הראשון מגיע מהגוי והשאר לא,זה גם נפ"מ לענין שמוש בחשמל בשבת ועוד עי"ש באול'צ ח"ה יורה דעה א פרק לד סעיף יד,

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל