לתרומות לחץ כאן

הפרשת חלה על מופלטה

שאלה:

שלום וישע רב לכבוד הרב. שאלה בקשר להפרשת חלה. נוהגים לעשות במוצאי פסח "מופלטה" שזה עשוי מקמח ומים, ומטגנים את זה במחבת עם מעט שמן כדי שלא ידבק למחבת. שאלתי האם צריך להפריש מזה חלה. תודה רבה וישר כוח.

תשובה:

שלום וברכה

יש להפריש חלה אבל כיון שהבלילה רכה יש להפריש אחר האפייה [לעשות צירוף סל כדי שיהיה שיעור].

מקורות:

בספר נתיבות המערב (מנהגי ברכות הנהנין אות כב) כתב שנהגו לברך עליה בורא מיני מזונות, וציין לזה כמה מקורות. וכן העלה הגאון רבי שלום משאש זצ”ל בשו”ת שמש ומגן חלק ד’ (סימן ל”ח), ובספר שופריה דיוסף (סימן כ”ד). [וכן פסק בברכת ה’ חלק ב’ (עמוד רט”ו). עיין שם טעמו].
עיקר טעמו של הגר”ש משאש זצ”ל שם לברך מזונות מפני שבלילתה של המופלטה היא בלילה רכה, ולכן למרות שזה קמח ומים כמו לחם מברכים מזונות.

לענין הפרשת חלה, כיון שזה נאפה ללא מים יש להפריש, אבל לא בשעת הלישה כיון שזו בלילה רכה, אלא לאחר האפייה, כמובן בתנאי שיש שיעור חלה.כמובן דין אמור כשיש רק מעט שמן שלא ידבק אבל בהרבה שמן דינו כבישול ואין הפרשת חלה. בלינצ’עס שאין להם בכלל תואר פת אין מפרישים מהם חלה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מדוע כבוד הרב כותב שזו בלילה רכה, הבצק אינו נירוק אלא סמיך ומוצק מאד וזו לכאורה בלילה עבה לכל דבר, כדי לערוך את המופלתה קורצים חתיכה ומותחים אותה עם הידים על שולחן או שיש, האם זה משנה את הדין?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל