לתרומות לחץ כאן

גילוח ביום העצמאות / שמן כותנה בפסח

שאלה:

שלום לרבנים באחד התשובות באתר נכתב שלדעת הרב אברהם שפירא והרב ישראלי הורו לא להיסתפר ביום העצמאות מה המקור לזה? 2במנחת שלמה כתב בענין קיטניות על שמן כותנה לאסור אע"פ שלא היצה בגזרה כי אמר שזה לא ברור ואני שואל מה היתכון שזה לא ברור למה יתכן שזה כן היה בגזרה? 3האם יש מקור לדבר שנותנים מכתבים לתפילה בקבר של מת? תודה רבה תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

1. חקרתי ודרשתי בענין זה מפי תלמידיהם מאותה תקופה, והדבר התברר לי ללא כל ספק, אף שהרב צבי יהודה קוק זצ"ל היה בדעה שיש להתגלח ביום העצמאות, סברו הרב ישראלי והרב שפירא שאין להקל בשום אופן, בכך אני רגיל לומר, שיש לדעת שהנושא הזה אינו רק עצם ההתייחסות למדינה ומוסדותיה, וגם בין אלו שהיו מראשי רבני הציונות הדתית רבים סברו שהוא איסור גמור כמו בכל ימי הספירה.

2. הנושא בעניו הכותנה, הוא שבעצם מבחינת ההגדרה של קטניות גם כותנה היא בכלל, זה גרגירים שהם עצמם הפרי וכו', השאלה שיתה היא משום שגרגירים אלו אינם מיועדים למאכל אלא רק לעשיית שמן, ובזה הם שונים מחיטה, ומכאן הדיון, הראי"ה קוק כידוע צידד להתיר ורבני ירושלים החמירו בזה.

3. אינני יודע את המקור, אבל חסידים נהגו לשים קוויטלך על קברים, אולי משום שצדיקים במיתתם קרויים חיים, ומכל מקום אין ספק שהעיקר הוא להתפלל ועוד להתפלל לה יתברך בזכות הצדיק, וכלל לא לפנות לצדיק עצמו, משום המחלוקת הידועה אם יש בכך משום דורש אל המתים.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה רבה עם אפשר לדעת מי הם התלמידים אשר אמרו שרב אברהם והרב ישראלי אסרו ולא כי אני לא מאמין כי שאלתי את תלמידו הרב שחיבר אתחלתא דגאולה ואמר שהרב התיר בשופי?

  2. בכל אופן יום העצמאות הוא יום מר ונמהר יום אבילות לכלל ישראל ויותר נכון לקבל תענית ואבלות בזה היום שהכופרים משלו בעיה"ק רח"ל ואין זה יום טוב ח"ו כלל רק יום אבל ותענית וכידוע שיש הרבה נוהגים לומר תחנון ביום זה אף אם יש ברית בביהמ"ד להוציא מלבם
    השי"ת ירחם על עמו בביאת גואל צדק אכי"ר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל