הנחת מאכל על כלי הפוך על הפלטה בשבת

שאלה:

שלום כבוד הרב,יש לי מספר שאלות בגלל שפסח מחובר לשבת. א.שמתי לב שאין לנו כלי שני לפסח…ובשבת צריך לשים כלי שני.האם מותר לשים תבנית כסף הפוכה מתחת לתבנית כסף עם האוכל וזה יחשב כלי שני? ב.האם מותר להתקלח? ואיזה אופן? ג.כאשר מדליקים נרות לפני שבת…אחרי שמעבירים את האש ומדליקים אסור לכבות,האם לשים על התבנית כסף ושזה יתכבה מעצמו מותר? ד.נורא קשה לא להסתרק כמעט שלושה ימים,האם מותר לי לפני החג לחפוף שהשיער יהיה רטוב חלשים קליפס שישמור על השיער רטוב או שזו סחיטה? תודה וחג שמח

תשובה:

שלום וברכה

א. ההיתר להניח על גבי צלחת הפוכה או קדרה ריקנית אינו ברור בפוסקים, שכן בביאור הלכה בסי’ רנג סעי’ ג ד”ה יזהר הביא מפרי מגדים שמתיר רק בקדרה מלאה, אבל אם מניח על קדרה ריקנית עדיין הוא נראה כמבשל, וכך נראה בחזון איש סי’ לז ס”ק ט וכן הורה הגרי”ש אלישיב כמובא בס’ שבות יצחק ועוד ספרים. אמת שמנהג רבים בזה כהוראת הגרש”ז אויערבך בשש”כ שמתיר להניח צלחת הפוכה ולתת עליה את הסיר, וטעמו, שלא אסר הפרי מגדים אלא כשאותו דבר כבר היה מונח שם בתחילה, אבל עשה מעשה מיוחד למעט את החום אינו נראה כמבשל. ובפרט יש לסמוך על כך בפלטה חשמלית [למעט בלעך על הגז] שבלאו הכי צידד באגרות משה ח”ד סי’ עד שמותר להניח עליה ממש וכן הורה הגר”ע יוסף. אבל אין להתיר אלא באופן שיש הפסק אויר על ידי כך מהפלטה, אפילו מועט, אבל לא בתבנית בתוך תבנית.

כמובן כל ההיתר הוא רק במאכל ללא רוטב.

ב. על רחיצה ביום טוב ראה כאן. רחיצה בשבת דינה חמור יותר.

ג. ניתן להניח בזהירות באופן שיכבה מעצמו.

ד. מותר להשאיר כך, אבל זה לא ישאר… ובכל מקרה להסתרק בחג אסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל