לתרומות לחץ כאן

מכירת חמץ – האם המקום חייב בדיקה? / האם מותר להכנס שם בחג?

שאלה:

שלום יש לי קצת בלבול מכל הענין של מכירת חמץ. א. האם אנו מוכרים את החמץ לבד או גם את השטח שעליו החמץ? ב. שטח שנמצא בו חמץ ונמכר ממילא בעקרון לא צריך בדיקה. אם כן האם זה אומר שמי שרוצה לקיים בדיקה עם ברכה צריך להשאיר מקום שלא מכור גם לא מכירת י"ד? ג. מקום שנמכר, אם נאמר שנמכר רק החמץ, האם מותר לו להמשיך ללכת שם בפסח. או שנמכר גם השטח ואסור לו ללכת שם. ד. האם למשל לאור הנ"ל ניתן למכור את החמץ במכונית מכירת י"ג. להפטר מבדיקה. ואעפ"כ להמשיך ליסוע בה בחג. ה. חלקו בחדר מדרגות – האם ניתן למכור החלק בחדר מדרגות, ולהפטר מבדיקה. ואעפ"כ להמשיך ללכת שם בחג משום שהוא כביכול הולך שם כאדם זר בעלמא [שגם מורשה להשתמש בחדר מדרגות]

תשובה:

שלום וברכה

אנחנו משכירים לגוי את מקום החמץ, גם כדי שיוכל לקנותו בקנין חצר, וגם כדי שהחמץ יהיה ברשותו.

לגבי מקום שנמכר במכירת י"ד נחלקו הפוסקים האם יש חיוב בדיקה מחמת שהיה ברשות הישראל בהגיע זמן החיוב, ולכן יש לבדוק אבל ללא ברכה, כדי לברך יש להשאיר ארבע אמות בבית שאינם מכורים. ראה משנה ברורה סו"ס תלו.

משתדלים להמנע מלהכנס למקום המכור, כדי שהמכירה לא תהיה צחוק וינהג שם כמנהג הבעלים, אבל אם באופן אקראי צריך להוציא משם משהו אפשר להכנס. ממילא לא ניתן כך לעשות ברכב ובחדר המדרגות, אבל ניתן לעשות כך לגבי המקלט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל