לתרומות לחץ כאן

קניית רכב מכונס נכסים

שאלה:

שלום קניית רכב מכונס בגין חוב שלא שולם לבנק ויש מספר נושים מי שיבצע את המכירה הוא עורך דין לפי מחירון השמאי לוי יצחק וכמובן תהיה התמחרות בין מציעים מה הדין אודה לתשובה בהקדם היות ומחר מתקיימת המכירה תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

אני מבין שהשאלה האם מותר להשתתף במכרז של הכונס שפועל שלא לפי ההלכה.

המכירה שנעשית בהוצאה לפועל אינה הלכתית – לפי הלכה לא אם לא מוצאים קונה שמסכים לקנות במחיר המוערך, נותנים את הנכס לנושה, בשונה מהוצל”פ שמוכרים לנותן הצעה הכי משתלמת. כמו כן פעמים המכירה נעשית כדי לשלם ריביות וחיובים שאינם תקפים בהלכה.

למרות זאת יש צדדים רבים להקל בקנייה מהוצאה לפועל. א. בחוב שהגיע בגלל משכנתא – הלקוח התחייב והסכים שימכרו את הנכס אם לא יפרע. ב. במיסים – יש הסוברים שדינא דמלכותא דינא והחוב תקף.

גם בחובות שאינם תקפים בהלכה, דעת הגאון הרב שפרן שליט”א שמותר לקנות מהוצל”פ, כיון שהדירה או הרכב ימכרו בכל מקרה, וטובתו של בעל הנכס שישתתפו הרבה אנשים במכרז, ובכך מחיר הדירה או הרכב יעלה, וירוויח יותר כסף. לדוגמא: אם ציבור החרדים ימנעו מלהשתתף במכרז של דירה באזור חרדי, הרי שהנזק יהיה לבעל הנכס – הנכס יימכר במחיר זול לאדם חילוני במחיר נמוך.

למרות שאין יאוש בקרקע, דעת הנתיבות שאם לפי דיני הערכאות לא יוכל להוציא את הקרקע, יש יאוש בקרקע, לכן מותר להשתתף גם במכרז של מכירת דירות. וכ"ש במכירת מטלטלים.

בהצלחה.

מקורות:

ראה עלון המשפט גליון מספר 38

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל