לתרומות לחץ כאן

למה הקדיש בארמית / כריעות בקדיש

שאלה:

לכבוד הרבנים הגאונים שליטא רציתי להבין בנוגע לקדיש מדוע אנו אומרים אותו בלשון ארמית דבר שני מדוע כורעים בו ואיפה צריך לכרוע והאם זה מעכב ומה זה אומר שכורעים הרי לא משתחוים האם זה מסמל משהו וגם כאשר עונים אמן בקדיש מה צריך לכוון תודה רבה וזכו למצוות

תשובה:

שלום וברכה

יש כמה טעמים לאמירת הקדיש בארמית: בטור סי’ נו כתב טעם אחד, שכידוע המלאכים אינן מבינים ארמית, וכיון שהוא שבח כל כך עליון ומיוחד אומרים אותו בשפה זו שלא יוכלו להבין ולהתקנא בנו. טעם שני כתב שם, שמטרת הקדיש לעורר את רחמי ה’ על הגלות, ולעורר זכות לגאולה, ואם יבינו המלאכים הם עשויים לקטרג עלינו על מעשינו הרעים שלא נזכה לכך חלילה. בשם ר”י הובא שפירש, שכיון שהקדיש היה נאמר לאחר השיעור בבית הכנסת שהיו שם עמי ארצות שהבינו רק ארמית, תיקנו לכתחילה לאומרו בלשון זו כדי שיבינו. היום אכן טעם זה אינו רלוונטי.

הכריעות: במילים יתגדל, יהא שמיה רבה, יתברך, בריך הוא, אמן של דאמירן בעלמא. יש בענין זה סודות על פי קבלה, ראה בית יוסף סי' נו. הטור כתב שהכריעות חובה, לפי הגר"א שם אין לכרוע, למעשה המנהג לכרוע אבל זה לא מעכב כמובן ראה ערוך השלן שם סעי' ז.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לכבוד הרבנים הגאונים שליטא התעוררה לי שאלה בעקבות התשובה הנפלא
    הרי אם הקדיש מעלתו כל כך גדולה
    מדוע אני שומע רבנים שאומרים שזה לא טוב
    להרבות בקדישים הרי הסברא אומרת שיש להרבות
    בענין הגבוהה והנעלה הזה זכו למצוות

  2. אדרבה, מחמת מעלתו הגדולה לא מרבים בקדישים, זה דבר שעושים עם כוונת הלב ראויה וכו', בבית המלך נוהגים בזהירות רבה יותר מאשר בשוק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל