לתרומות לחץ כאן

האם מותר לתת לגוי שטר כסף מזויף

שאלה:

שלום
אני גר בחו"ל וקבלתי שטר מזויף, האם מותר לי למסור אותו לעוד גוי בלי שידע? יש איזה פטרון שלא להפסיד הכסף? האם מותר לתת לגוי שיקנה משהו בחנות של גוי?

תשובה:

שלום וברכה,

טעות גוי מותרת כאשר טעה מעצמו. אמנם להטעות את הגוי נחלקו בו הפוסקים. הרמ"א הביא ב' שיטות האם מותר להטעות את הגוי. ולכן לשיטה שלהטעות את הגוי אסור, אין למסור כסף מזויף לגוי.

בנוסף שהש"ך הביא את דעת המהרש"ל שטעות גוי במקח אסורה, ולכן אם קונה מגוי במטבע מזויף נחשב לטעות במקח – ואסור.

אם יש לך חוב לגוי, אתה יכול לפרוע את החוב עם המטבע המזויף, כיון שהפקעת הלוואתו מותרת. ובלבד שלא יידע מכך מפני חילול השם.

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות גניבה סימן שמח סעיף ב:
"כל הגונב אפילו שוה פרוטה עובר על לאו דלא תגנובו (ויקרא יט, יא) וחייב לשלם, אחד הגונב ממון ישראל או הגונב ממון של גוים, ואחד הגונב מגדול או מקטן. הגה:  טעות עובד כוכבים, כגון להטעותו בחשבון או להפקיע הלואתו, מותר, ובלבד שלא יודע לו, דליכא חילול השם (טור ס"ג). ויש אומרים דאסור להטעותו, אלא אם טעה מעצמו, שרי. (מרדכי פרק הגוזל בתרא).

וכתב הש"ך שם ש"ך חושן משפט סימן שמח סעיף קטן ג: "וי"א דאסור להטעותו וכו'. ע' ביש"ש פ"י דב"ק סי' ך' (הג"ה שפסק שם סי"א /כי"א/ וכ' שם דמ"מ יאמר לו ישראל ראה שעל חשבונך אני סומך וגם הפקע' הלוא' אינו מותר אלא כשחייב לשלם לו דרך מכס או דרך חוב אבל מה שהוא דרך מקח אסור עכ"ל וע"ש):

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל