לתרומות לחץ כאן

תביעה בדין אזרחית בחו"ל

שאלה:

שלום רבנים.
יש לי שאלה בבקשה:
אני גר בחו"ל, בבניין עם הרבה דירות (חלקות). רוב הדיירים אינם יהודים ואולי יש עוד 2 יהודים שלא שומרים שבת. כתוצאה מחוב שיש לקונסורציום איתי ועדיין לא שילמו לי, רציתי לתבוע אותם לדין אזרחית. האם אני צריך רשות מהבית דין? או לא מפני שהמדובר הוא ברובם גוים שבטח לא ילכו להישפט לדין תורה?
תודה רבה. ה' יברככם!

תשובה:

שלום וברכה,

מעיקר הדין כאשר יש ליהודי דין ודברים עם גוי אסור ליהודי לומר לגוי בוא עיצי לבית משפט, אלא צריך לבוא איתו לדון בבית דין של ישראל. וכלשון המדרש: (מדרש תנחומא פרשת שופטים אות א) :ומנין אתה למד שישראל וגוי עובד כוכבים שיש להם עסק זה עם זה, שאסור לישראל לומר לגוי, לך עמי לערכאות שלכם, שהוא עובר בלאו, שנאמר לא עשה כן לכל גוי ומשפטים בל ידעום". ולכן הדיון צריך להתקיים בבית דין, או לתבוע אותם לבית דין ואם יסרבו יקבל הנתבע היתר לדון בבית משפט.

מצאנו בכסף הקדשים סימן כו, שיהודי מומר שברור שלא יבוא לבית דין, אין צורך להזימנו לבית דין ולקבל היתר מבית דין לדון בבית משפט, אלא יכול לפנות מיד לערכאות. לכן צריך לבחון את הדברים האם ברור שלא יבואו לדין ישראל. אם קיים סיכוי שיבואו לדין ישראל יש לפנות תחילה לבית דין. אך בחו"ל במקום של גויים שלא מכירים בבית דין של ישראל קשה להאמין שירצו לדון בבית דין, אלא שלא ראוי להקל מיד, וכדאי שתתייעץ עם רב מקומי.

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל