לתרומות לחץ כאן

מקח טעות כאשר התגלה ריח רע במקח

שאלה:

ראובן קנה משחק קופסא אך שפתח הריח ריח מוזר מהמשחק אך אמר בליבו שמא ריח זה יעבור ושיחק במשחק הנ"ל אך לצערו הריח לא עבר ובא לחנות בטענה של מקח טעות ורוצה להחזיר להחליף או זיכוי כספי. המוכרת דרשה את הקופסא ואמרה לו לולא הקופסא היא תפסיד ממקח זה מסיבות שלה או שהספק לא יחזיר וכ"ו השאלה עם מי הדין?

תשובה:

שלום וברכה,

אם הריח הוא מריע וכל אדם היה דורש ביטול מקח, יכול הקונה לדרוש ביטול מקח כדין מקח שנמצא בו מום. ולמרות שהשתמש במשחק ואין את הקופסא יכול לבטל את המקח, כיון שלא ידע שהריח ימשיך, ונחשב שהמום התגלה לאחר זמן וראה מקורות. 

אך חושב להדגיש שהדין הנ"ל דווקא בסוג של מום שמפריע והדרך לבטל בגינו את המקח, ולא היה ניתן לצפות את המום בתחילה.

מקורות:

בשולחן ערוך חושן משפט הלכות אונאה ומקח טעות סימן רלב סעיף יד: "קנה סדין וקרעו לעשות חלוק, ואחר כך נודע המום מחמת הקריעה, מחזיר לו הקרעים".

נמצא שלמרות שנעשה היזק למוכר על ידי שקרע את הבגד, יכול הקונה לחזור בו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שואלים חברי הכולל
    כל הראיה היא האם אמרינן מקח טעות במקטם דאיכא הפסד.
    אבל טענת המוכר כיון שהלוקח זיהה ריח רע על ההתחלה היה צריך לעלות על דעתו אולי הריח ימשיך האם הקונה אשם על אף שאין הוא ידע אפי הכי אדם מועד לעולם

  2. שלום,
    הטענה נכונה, לכן הדגשתי בתשובה שלא היה ניתן לצפות מראש שיש מום. לפעמים יש ריח במוצר חדש והריח נעלם. ולכן יש לדון האם זה נחשב פשיעה שהלקוח המשיך להשתמש, או שמא לא נחשב פשיעה היות והריח אמור להעלם. מסתבר שאם זה ריח חריג מאוד הוא לא אמור להעלם. אבל אם זה ריח של מוצר חדש, לא נחשב פשיעה כיון שהמתין שהריח יעלם.

  3. האם כיוון שהיום המנהג להחזיר מוצר גם לאחר שנפתח.
    האם יכול להחזיר על אף שהיה אפשר לשער שזה הריח קע מאוד ולא יחלוף.
    כמו שכתב השו"ע רלב' יט'
    מנהג מבטל הלכה

  4. שלום, קיים חוק 'הגנת הצרכן' שיכול הקונה לבטל את העיסקה תוך 14 יום מעת הרכישה. ישנם מוצרים שאם נפתח האריזה המקורית, אינו יכול לבטל. ויש מוצרים שפתיחת המוצר לא מבטלת ממנו את זכות החזרה. החזרה יכולה להיות גם ללא שום סיבה מוצדקת. רוב הדיינים סוברים שהחוק התקבל כמנהג הסוחרים, וכל כן מכבדים את החוק. ולכן באופנים שיש זכות החלפה מצד החוק והמנהג, יכול להחליף בין אם נמצא ריח רע, ובין אם לא נמצא ריח רע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל