לתרומות לחץ כאן

חיוב פרשת פרה מהתורה?

שאלה:

ערב טוב לסוברים שקריאת פרשת פרה היא מהתורה, מה הפס' בתורה שממנו לומדים כן? והאם לפ"ז גם בפרשת פרה יש לכוון לקיים מצות קריאת הפרשה ולצאת י"ח שומע העונה מהחזן וזה כחובת יחיד כמו פרשת זכור? תודה

תשובה:

שלום וברכה

יש הרבה מאוד בדברי הפוסקים שדנו מה הרמז לכך שפרשת פרה מהתורה, יש שכתבו דהדבר נלמד מהכתוב בפרשה "אשר ציוה ה' לאמור", כך כתב בעבודת ישראל פרשת פרה, בערוך השלחן סי' תרפה סעי' ז כתב שהוא מהכתוב לחוקת עולם, בשו"ת דובב מישרים ח"ב סי' מג כתב שהוא בכלל הכתוב זכור את אשר הקצפת את ה' אלוקיך במדבר שענינו פרשת העגל, אלא שלא קוראים בגנותם של ישראל אלא פרשת פרה שהיא בבחינת תבוא האם ותקנח צואת בנה, ועוד ביאורים רבים.

המנהג הוא לחשוש לדעות אלו, ולכן יש צורך בכוונת שומע ומשמיע לכתחילה כמו בזכור, ראה ס' מועדים וזמנים ח"ב סי' קסח שהרחיב בענין זה.

נשים בכל מקרה פטורות מכך כיון שחובת הקריאה בשונה ממצות מחיית עמלק, היא מצוה על הציבור ואין הנשים בכלל.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב
    אם המצווה של קריאת פרשת פרה היא כדי לקיים זכירת מעשה העגל וכמו שכתבתם, האם הקריאה היא דווקא מספר תורה או כל מי שאומר מקיים. והאם צריכים בעשרה דווקא כמו שיש אומרים בפרשת זכור (המ"ב מביא תרומת הדשן שכותב כך בשם הראש ולא ניחא לו כ"כ). והאם צריכים פעם בשנה מהתור או שדי פעם בכל החיים (ואפי' בפרשת זכור החינוך כותב שלא התפרש כמה צריך לקרוא פעם בג' שנים או ב' שנים או כל שנה).
    ומדוע שנפטור נשים ממצוות זכירה.
    יישר כח גדול

  2. בשו"ת בנין שלמה סי' נד נקט בפשיטות שחובה זו היא על הציבור, ואם אין ספר תורה או אין ציבור לא קוראים. אמנם הוא לא נכנס לפרט אם זה נכון לכל טעמי המצוה, אבל כך נקט בפשיטות להלכה. נראה שהקורא מתוך חומש כשאין לו ס"ת ומקיים בזה ענין זכירת מעשה העגל, לא הפסיד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל