שאלה:
האם יש חיוב למחות בנכרי שעושה מלאכה לישראל בשבת שהמלאכה היא על דרך השלילה [- לא פעולה חיובית], כגון שמכבה את האור. דהנה בסי' שלד (סכ"ה) אי' שא"צ למחות בנכרי הבא לכבות דליקה. ומבואר בנו"כ שזהו משום דאדעתא דנפשיה עביד. ע"כ. ומשמע דאין טעם ההיתר משום שעושה פעולה שאינה חיובית. [אשמח לקבל מקורות].
תשובה:
שלום וברכה
ההגדרה אינה כל כך של פולה חיובית או שלילית אלא אם זו פעולה שיש בה הנאה למניעת צער. מניעת צער אין בה איסור הנאה וכל האיסור הוא רק האמירה לגוי, לכן כאשר הוא עושה זאת מעצמו ללא אמירה אין איסור, ולכן התירו פעולה כזו ברמיזה שלא בדרך ציווי, אבל פעולה שיש בה הנאה אסורה מצד עצם הענין גם בלא אמירה.
תוכל לראות כאן עוד פרטים רבים לדין זה וכאן תראה שאלות נוספות בענין אמירה לנכרי.