שאלה:
שכן ליד בית כנסת ,מתלונן שהמנין ותיקין בשבת ,מפריע את מנוחתו ,שרוצה לישון בשבת מאוחר,ומבקש שיסגרו את החלונות,מאידך ,טוען אחד המתפללים,שסגירת החלונות בלתי נסבלת ,שגורמת לו תחושת מחנק ,במי צריכים להתחשב ?
תשובה:
שלום וברכה,
מעיקר הדין לא ניתן לעכב על רעש שבא עקב מצוות – תפילה או לימוד תורה וכדו'. ואפילו אם המניין מתקיים בחצר המשותפת לו לא יכול לעכב. כ"ש אם הרעש מגיע מבניין סמוך. אמנם ראוי שיגיעו להסכמה בין הצדדים, כדי למנוע מריבה ומחלוקת.
בהצלחה.
מקורות:
איתא במשנה פרק לא יחפור (ב"ב כ ע"ב), חנות שבחצר יכול למחות בידו ולומר לו איני יכול לישן מקול הנכנסין ומקול היוצאין. ואינו יכול למחות בידו ולומר לו איני יכול לישן… מקול התינוקות. והקשו בגמרא מ"ש רישא שיכול למחות ומ"ש סיפא בקול התינוקות שאינו יכול למחות. ותירץ רבא שמשנתנו נשנתה אחר תקנת יהושע בן גמלא, שיהיו מושיבים מלמדי תינוקות בכל מדינה ומדינה ובכל עיר ועיר, ולכן בכל רעש הבא מחמת תינוקות הלומדים בחצר אין בני החצר יכולים למחות.
הבית יוסף (סימן קנו) ביאר שלדעת הרמב"ן דין זה שאינו יכול למחות הוא רק בלימוד תינוקות, ולא בשאר דבר מצווה. אמנם הריטב"א (שו"ת סו"ס כז) כתב שכל דבר מצוה אינו יכול לעכב. המחבר (סימן קנו ס"ג) פסק כדברי הריטב"א, שכל דבר מצווה אינו יכול לעכב בטענת רעש או טענת נכנסים ויוצאים