לתרומות לחץ כאן

תיקון כלי בשבת בכפתור האור של המקרר

שאלה:

שלום רב, אדם ששכח לסגור בשבת את מנורת האור במקרר, האם כאשר אדם בשבת עצמה נניח מדביק או תוקע ע"י קיסם או כל דרך שהיא את הכפתור במקרר בכדי שלא תדלק המנורה ברגע שיבוא לפתוח את המקרר מלבד העובדה שעבר על כיבוי כפתור הנורה, גם עבר על תיקון כלי ? שאע"פ שבדרך כלל במהלך השבוע הוא משחרר את הכפתור בכדי שיהיה אור במקרר, אבל בשביל שבת קודש זהו תיקון ע"מ שיבוא להשתמש בו, האם נחשב מתקן כלי ואסור מהתורה? והאם מותר לו לומר לגוי שיסדר את זה?

תשובה:

שלום וברכה

אין כאן תיקון כלי, אבל הוא בהחלט עובר בזה באיסור של כיבוי, גם לגוי אסור לומר כך לעשות, משום איסור אמירה לגוי.

מעבר לכך חשוב מאוד לדעת, שבכל המקררים החדשים הבעיה אינה רק הנורה, יש הרבה מאוד חיישנים שמופעלים בכל פתיחה וסגירה כדי לווסת את הטמפרטורה, ולכן חובה לשים התקן שבת, של משמרת השבת או של המכון הטכנולוגי, ואין להסתפק בניתוק הנורה.

ערב טוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מגיע לא נאמר שזה תיקון כלי, שהרי בכדי שיוכל להשתמש צריך לעשות פעולה שתכשיר את המקרר לשימוש, ואם על הוצאת מדבקה מבגד שחדש השש״כ טו. פה אוסר בזה לא נאסור?
    ואם תאמר שהמקרר כבר בנוי ופעולה זאת היא לא חלק מהמקרר, מה ההבדל בין זה לאדם שמדביק על המקרר נייר…

  2. במקרה שהזכרת יש השלמת הבגד בכך שמנתקים מה שהסוחרים עושים בשעת המכירה, כאן אין בעיה בכלי רק איסור שבת רובץ על המקרר. ברור שאם אדם ידביק נייר על המקרר זה גם לא תיקון כלי

  3. המשך שאלה, הרי נניח מזלג שהתעקם ואדם מיישר את המזלג, אם זה ניתן לאכול בו, הרי שהוא איסור מדרבנן ליישר את המזלג, ואם הוא לא ניתן לשימוש הרי שם מתקן זה איסור תורה. מלבד שזה מוקצה.

    והנה במקרר, אם אין עניין של השלמת מוצר, הרי שמצינו שאפילו במוצר שכבר בשימוש, אם יש לו עיקום או יישור דבר, הרי שאיסורו או מדרבנן או מהתורה ואם כן . מדוע שפה לא נגדיר את הבעיה של המקרר כתיקון מזלג ? ע"י שתוקע קיסם במקום הלחצן של המנורה, או מדביקו ?

    בעצם השאלה, מתי אני אגדיר שיש פה תיקון מנא, ומתי אני לא, מה ההגדרה המדוייקת? או מכה בפטיש?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל