שאלה:
שלום הרב, האם מותר להשחיר מעט את הזקן ע"י צבע? האם שייך "לא ילבש" לעניןן צביעת זקן? אולי יש להגיד שלא כי לנשים אין זקן?
תשובה:
שלום וברכה
הנושא של השחרת שיער או תלישת שיער לבן היא הדוגמא הקלאסית שכתבו בגמרא לגבי איסור זה שלא לא ילבש – מלקט שערות לבנות מתוך שחורות… ראה שו”ע (יו”ד סי’ קפב סעי’ ו’): “אסור (לאיש) ללקט אפילו שער אחד לבן מתוך השחורות, משום לא ילבש גבר (דברים כב, ה) וכן אסור לאיש לצבוע שערות לבנות שיהיו שחורות, אפילו שערה אחת”. זה לא משנה כלל שלאשה אין זקן, הרעיון הוא עצם הפעולה הזו האמורה לשוות מראה צעיר וכביכול יפה יותר… ובכלל מה הבעיה, היום זה כבר לא מודרני לצבוע, מותר לך להראות בגילך זה בסדר גמור.
איחולי שנזכה כולנו להרבה שערות לבנות מתוך בריאות נחת ושמחה כל הימים.
ואם הוא צובע שערות שחורות, לא אפורות כלל, בצבע שחור חזק יותר כדי שזקנו יבלוט יותר (מדובר בזקן דליל ולא כ"כ ניכר)?
מסתבר שזה גם בעיה, עצם הצביעה לשם נוי.
היום ההוראה שבטח מותר להוריד שיער לבן מתוך שחור ואין בזה לא ילבש.
דמעשים שבכל יום הם אף אצל גברים ודכמו שהותר לגלח את הזקן על מנת להראות צעיר ולהתייפות וכי להיכן נעלם איסור לא ילבש בגילוח הזקן.
אלא דהוי כמו מראה שהותר כיון דאף נהגו בכך גברים.
ואם תאסור להוריד שיער לבן תאסור הכל
וכן גילוח, מראה, עניבה וכו'
והדברים ברורים
מה שברור לך לא ברור לי כלל… וברור שמה שהתפרש בשו"ע מפורש לאיסור חלילה להתירו בלי ראיות וסברות מוצקות.
עניתי לך שדבר שנהגו אף גברים אין בו לא ילבש וכמבואר ברן ובגרא לענין מראה
99% מהגברים אינם עושים זאת.
תלך לחנויות הפארם ותראה כמה תכשירים יש בענין ותגיד לי עם עושים או לא.
וחוץ מזה גם עם לא עושים צביעה ממש כיון דהוי טרחא מרובה וכו' אבל שערה פה שערה שם לתלוש כאשר זה קצת.
הרבה מאוד עושים.
עדיין אני בדעתי שרוב הגברים אינם מקפידים.
מסכים עם ברוק, גברים על פי רוב עושים את זה, לובשים עניבות ומסתכלים במראות, שמים בושם. להחזיק בדעה שהרוב לא עושים מבלי לבדוק זה לא נחשב רציני, אם תצא לבדוק סביר להניח שתיווכח שכך המצב.
בדוגמאות שהזכרת גם אני מסכים, אבל זה לא היה נושא השאלה….
השאר תגובה