לתרומות לחץ כאן

ממזר בחיוב פרייה ורבייה

שאלה:

האם ממזר חייב במצוות פרייה ורבייה או שמא נאמר שהוא מרבה פסולים בעולם?!

תשובה:

שלום רב,

בפשטות ודאי שהוא חייב בפריה ורביה. אמנם כתב הבית שמואל אבה"ע סי' ד' ס"ק לה שאסור להרבות ממזרים בישראל, אבל זה דין כללי שלא להרבות ממזרים. אולם ברור שא"א למנוע מאדם חיוב מצוות עשה דאורייתא, גם אם הוא ממזר.

אמנם יש שכתבנו שהוא לא חייב בפו"ר משום שלא יתכן שהתורה רוצה שירבו ממזרים בישראל. ראה מנחת חינוך א'. וכן בהפלאה (נתיבות לשבת סי' ד'). ודעת היעב"ץ שממזר חייב בפריה ורביה וראייתו מסוטה (כו,א) שם אמרו שאשת ממזר שהיא סוטה משקים אותה, ושואלת הגמ' פשיטא? מתרצת הגמ' שהחידוש הוא שאולי לא היינו משקים אותה כדי שלא יתרבו פסולים קמ"ל שכן משקים אותה. משמע שיש חיוב פריה ורביה גם לממזרים. וכן נראה מדברי הנודע ביהודה (תניינא יו"ד סי' קפב). וראה שם בפירוש מנחה חריבה בסוגיא בסוטה (ראב"ד ירושלים, הגר"פ אפשטיין) שרצה לדחות את הראיה של היעב"ץ אבל בכל אופן, ודאי שאם הממזר רוצה להנשא שאין למנוע ממנו.

ראה עוד בספר חשוקי חמד של הרב זילברשטיין (בכורות נג,א) בשם חמיו הגרי"ש אלישיב זצ"ל:  "וכעין סברא זו שמעתי ממו"ח מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א כששאלוהו האם מותר לשדך ממזר עם גיורת, כי הרי נאמר במסכת גיטין (דף מא) שחז"ל לא מצאו תקנה לחצי עבד חצי בן חורין, ולכן כופין את רבו לשחררו. והקשו התוס', הרי יכול למצוא ממזרת, ותירצו התוס' דלא רצו לעשות תקנה להרבות ממזרים בישראל, ואם כן אולי אסור אף לשדך גיורת לממזר מהאי טעמא. והשיב מו"ח שליט"א דהממזר חייב בפו"ר, ואם כן מותר לשדך לו גיורת כדי לאפשר לו לקיים את המצוות, ומה שכתבו התוס' דאין להרבות ממזרים, כוונתם דלנו אין ליזום תקנות כאלה לחצי עבד חצי בן חורין, ולכן יש לשחררו".

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל