לתרומות לחץ כאן

בזמנינו – עירוב חצרות או שיתופי מבואות?

שאלה:

בס"ד "חצרות למבוי כבתים לחצר" והיום ברור שכל עיר וכפר נקרא חצר ולא מבוי שמבוי הגדרתו רחוב ארוך שממנו מסתעפים לפחות 2 חצרות והיום א"א לערב כל כמה בתים בעצמן ומערבין כל העיר ביחד. הכלל הוא ששיתוף מבואות אפשרי לשים בכל בית ולא צריך בית דירה אפשר באסם ובבית שפחות מ4*4 אמות מכיון שהוא אמור להיותבחצר ובגלל שהוא לא מקרי בית יהיה אפשר לשים בו. לעומת זאת עירוב חצירות אפשר לשים רק במקום בבית דירה בתוך החצר והבית ששמו בתוכו פטור מן העירוב ולכן רק כאשר אותו מקום מקרי בית (כגון יותר מ 4*4 אמות בית דירה וכו' ועיין סוכה ג.-:) נ"מ עיקרית לגבי הנחה בבית כנסת כי כמו שנפסק בשו"ע יו"ד רפו סק' ג' שהוא לא חייב במזוזה כי הוא לא נחשב בית דירה ולכן נראה שלא ניתן לשים שם עירוב. לכאורה נראה אסור לשים בבתי כנסת האם זה נכון? 

תשובה:

שלום וברכה

לא הבנתי למה אתה סבור שהיום לא שייך שיתופי מבואות, בעצם כל בנין משותף נחשב כחצר, כיון שיש בו חדר מדרגות הנחשב חצר שבתים – דירות פתוחות לתוכו. ולכן אכן נהגו כל העולם להניח את השיתוף בבית הכנסת ללא חשש., ראה רמ"א סי' שסו סעי' ג וחזון איש סי' צ ס"ק טז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל