לתרומות לחץ כאן

שילם על נסיעה בכרטיס של קטין שלא כדין

שאלה:

שלום וברכה בן 19 שנוסע שנה באוטובוס של אגד בכרטיס של צעיר ומקבל הנחה שלא מגיעה לו. שאל נהג חרדי ואמר לו שאת כל הכסף שאגד גובה היא מעבירה למשרד התחבורה. ומשרד התחבורה משלם לאגד לפי קילומטרג'. נמצא שאגד לא הפסידה כלום. השאלה מה צריך לעשות? האם להחזיר את הכסף שנסע כקטין. ואם כן למי ואיך? תודה אברהם

תשובה:

שלום וברכה,

אדם ששילם לאגד בכרטיס של קטין או של נהג ותיק כאשר לא היה זכאי לכך, נחשב שגזל את מדינה ולא את חברת אגד, היות וחברת אגד מקבלים את הסבסוד מהמדינה. ולכן חייב להשיב למדינה ולא לאגד.

אדם שגזל מהמדינה אין אפשרות להשיב למדינה, מאחר ואין אפשרות להכניס כסף למדינה. וכדי לתקן את הגזל עליו להשיב את הכסף לעמותה ציבורית אחרת. והשבה זו הינה השבה מעולה, מאחר וגזל את קופת הציבור ומחזיר לקופת ציבור, אפילו שזה קופה אחרת יש לראות זה כהשבה מעולה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ישר כח ותודה.
    לכאורה מכיון שכל תשלום לאגד עובר למשרד התחבורה דהיינו למדיה. אם כן אשלם עבור כביכול כמה נוסעים ואסע לבדי. ובכך אחזיר בכל פעם חלק ממה שהחסרתי מהמדינה בעבר?
    לא כך?
    תודה

  2. מאידך חשבתי שמא כיון שגזל את המדינה ששייכת לכלל הציבור ממילא לא מגיע לכל אחד מהציבור כדי פרוטה ולכן פטור מלהשיב גזל שמגיע לכל אחד מהשותפים פחות מכדי פרוטה.
    לא כך כבוד הרב?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל