לתרומות לחץ כאן

כיבוד אב – לתת לאבא את החומש הנוח יותר

שאלה:

רציתי לשאול, האם אני כאב יכול לבקש/לדרוש מבני לוותר על דבר מה שחשוב לו, רק בגלל נוחות אישית שלי? לדוגמא: הילד 'תפס' חומש עם כתב גדול ורש"י ברור ללימוד פרשת שבוע, גם אני רוצה לעיין בפרשה בדיוק עכשיו והחומש הזה הכי נח לי.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית יש לציין לגבי המינוח "לדרוש", יש לדעת שמצות כיבוד הורים אינה אומרת שהילד הוא קנינו – עבדו של האב, החובה של הבן לכבד את אביו אינה זכות "ממונית" שיש לאב על בנו כמובן, אלא מצוה המוטלת על הבן. כך שהאב לא יכול לדרוש, רק לבקש.

לעצם הענין יש כאן נדון מעניין, שכן בכיבוד אב ואם יש לנו כלל, שהבן חייב לטרוח בכבוד אביו אבל אינו חייב להפסיד כסף וכדומה משלו, כיבוד אב משל אב ולא משל בן, כלומר הבן מאכיל ומשקה את האב, אבל הכסף לשלם עבור האוכל – הוא משל האב.

ממילא יש לדון כאן, האם החומש הזה שתחת חזקת הבן הוא כמו ממונו שאינו חייב להפסידו בשביל האב, או שכיון שהוא רכוש בית הכנסת זה רק מוגדר כטירחה ולא כהפסד ממון ועליו לתתו לאב. ולהלכה נראה כהצד השני, שכיון שהחומש אינו קנינו של הבן ואינו מפסיד משלו כלום, אלא שמחמת בקשת האב הוא נאלץ לטרוח יותר בקריאה להסתכל בחומש עם אותיות קטנות, חובה עליו לתת לאב את החומש הנוח יותר.

גם אם החומש הוא של הבן, כיון שהאב אינו מכלה אותו אלא רק משתמש בו לפי שעה – חובה לתת לו אותו.

שבוע טוב ומבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בענין זה אין לתת כלל ברור ואסביר: כאשר הבן הוא כזה השמח לקיים את המצוה, אדרבה בכך שאתה מבקש ממנו אתה מזכה אותו במצוה, אבל כאשר הילד מרגיש מנוצל [והרבה ילדים בזמנינו עשויים להרגיש כך, לתשומת לב ההורים!] יש להמנע, מלבד מה שעלול להכשל בכך שיסרב, זה מפתח רגש שלילי ביחס לאב ומעמדו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל