לתרומות לחץ כאן

קדיש לאחר פיוט מי כמוך

שאלה:

שלום וברכה בענין פיוט 'מי כמוך' הנאמר ע"י הספרדים בשבת זכור לפני קריאת התורה: כתוב בנתיבי עם סי' נה, ב שצריך לומר קדיש יהא שלמא לאחר הפיוט משתי סיבות: א. "דהסוגר בכל בית הוא מקרא מלא ואחר קריאה כ"כ פסוקים מהתנ"ך יש לומר קדיש". ב. "כיון שתוכן הפיוט הוא כל הספור שבמגילת אסתר הוי כאילו קרא המגילה גופא, שיש לומר אחריה קדיש". השאלות: א. בפיוט ישנם שברי פסוקים ולא פסוקים שלמים. האם גם אחריהם אומרים קדיש? ב. חידוש עצום זה לומר שמכיון שהפיוט הוא תוכן המגילה צריך לומר אחריו קדיש. היש עוד דוגמה כזאת בסידור בימי השנה? ועוד, וכי פיוט בידי אחד מהראשונים משתווה לאחד מכ"ד ספרים לענין קדיש אחריו? ג. למה הרב הצטרך לשני הטעמים ולא הסתפק באחד? תודה וכל טוב סלה

תשובה:

עד כמה שאני מבין, כוונת דבריו רק להסביר למה הקדיש הוא יהא שלמה ולא על ישראל, כי בענין זה יש לנו כלל שכאשר אומרים דרשה או שאר תורה שבעל פה הקדיש הוא על ישראל, ובכתובים הקדיש הוא יהא שלמה, כך שלמה לומר קדיש זה לא שאלה, לא גרע משיעור תורה, אלא השאלה למה דוקא קדיש זה, ועל כך אמר את תשובתו.

כך נראה לכאורה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה.
    לענ"ד לא זו היתה כוונתו מכיון שברישא של הסעיף הוא נשאל ע"י ת"ח מדוע לא יהא פיוט 'מי כמוך' דומה למשל ל'אחות קטנה' שנאמר בראש השנה, שאחריו לא נאמר קדיש. ועל זה ענה כנ"ל שאלו ההבדלים ביניהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל