לתרומות לחץ כאן

גזל והזיק ואנו ידוע למי – מה עושים?

שאלה:

שלום לרב .לצערי נהגתי ברשלנות ב2 מקרים מבחינת נזק ותשלום והנני רוצה לחזור בתשובה ואבקש עזרתכם מקרה ראשון ..נתתי למתדלק 100 שקלים מזומנים לתדלק והוא בטעות הכניס לי פול{מלא} ולא שם לי ואני המשכתי בנסיעתי זה קרה מזמן ואיני זוכר מי החברה ואולי זה חברת פז אבל לא זוכר היכן תדלקתי. איך אני משיב הגזילה? מקרא שני ..פגעתי עם רכבי באופנוע חונה .האופנוע נפל וניזק בצורה ברורה..הרמתי את האופנוע והסתלקתי מן המקום. איני יודע למי להשיב הנזק.. אשמח לדעת מה לעשות ואשמח לקבל מקורות .תודה

תשובה:

שלום וברכה,

על המקרה הראשון, גם אם יודע מאיזה חברה תדלקת ללא תשלום, אין אפשרות להשיב את הגזל, מאחר ולא ניתן להכניס כסף לחברה ללא תדלוק. ואם ישלם לפקיד או למנהל, הכסף יגיע לכיס פרטי ולא לחברה. ודינו כגזל ואינו יודע למי להשיב, שיעשה במעות צורכי רבים – לתת את הכסף לבית כנסת או למקום ציבורי אחר – יד שרה מתנ"ס וכדו'.

ואם ישנם חברות של גויים, ויש ספק אולי הגזל היה מחברה של גויים, אין חיוב השבה, למרות שגזל הגוי אוסר, אין חובת השבה.

במקרה השני שהזקת ואינך יודע למי. אם היה הנזק בפשיעה, נחשב לגזל, ויש להעביר את תשלום הנזק לצורכי רבים – כנ"ל. ואם הפגיעה של התאונה לא היה בפשיעה, אין זה נחשב לגזל אלא למזיק שחייב לשלם, ואם אינו יודע למי ישלם, אין צורך לעשות צורכי רבים. ואין לזה כל פתרון.

בהצלחה, אשריך שאתה חוזר בתשובה! שירבו כמוך!

מקורות:

גזל ואינו יודע למי יעשה צורכי רבים – ראה שו"ע חו"מ סימן רסו ס"ב. ודין של צורכי רבים נאמר דווקא בגזל כדי שיוציא האיסור מידו, ולא מצאנו זאת במזיק. ולכן אם פגע ברכב בפשיעה נחשב גם למזיק וגם לגזלן, ויש לו לעשות במעות צורכי רבים. אבל אם לא הזיק בכוונה אינו נחשב לגזל, כמבואר בקצות סימן כה ס"ק א שאין דין גזל בשוגג, ונחשב למזיק בלבד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל