לתרומות לחץ כאן

כיבוי האור על ידי קטן / ייחוד מוקצה לשימוש בשבת

שאלה:

האם מותר לקחת את הילד הקטן על הידיים ליד מתג החשמל ובלי להגיד לו כלום,שיכבה את החשמל בשבת.האם מותר לייחד לילד מטבעות בערב שבת לשחק איתם בשבת

תשובה:

שלום רב

  1. יש להקל בשעת הצורך לעמוד איתו ליד המתג אם אינו בר הבנה כלל באיסורי שבת, אבל אין לומר לו או לרמוז לו לכבות את האור.
  2. אם מייחדו לשימוש זה לעולם, ולא רק לשבת זו, המקל יש לו על מה לסמוך [מבחינה חינוכית זה בכל מקרה מאוד לא מומלץ, כמובן].

מקורות:

1. בגמרא ביבמות קיד א מבואר שיש איסור לספות איסור לקטן בידים, כלומר, אסור להגיש לקטן מאכל אסור או להורות לו לעשות מעשה האסור בשבת וכיוצא בזה, שנאמר לא תאכלם כי שקץ הם ודרשו חכמים, לא תאכלם – לא תאכילום. וראה פרטי דין זה במשנה ברורה סי’ שמג ס”ק ד. לגבי איסור ספייה במלאכה דרבנן נחלקו הדעות, הרמב”ם מאכלות אסורות יז כז אוסר, והרשב”א ביבמות שם מתיר כאשר הדבר נעשה לצורך הקטן, לצורך הגדול הכל מודים שאסור. להלכה הכריע בזה השו”ע שם כדעת הרמב”ם.

חידוש נוסף מבואר ברשב”א שם, שאיסור ספייה אינו אמור רק בציווי ממש, אלא אפילו ברמיזה בעלמא.

כמו כן, ברש”י שמות כ י מבואר, שהאב מצווה לדאוג לכך שבנו הקטן אף שאינו בגיל חינוך לא יעשה מלאכה האסורה בשבת, ואף שבביאור הלכה בסי’ רסו מביא שיש שחלקו על דברי רש”י אלו, ולדעת עד גיל חינוך אין איסור זה נוהג מ”מ לכתחילה יש להחמיר בדבר, שכן הכריעו כמה אחרונים, ראה משכנות יעקב סי’ קיח, וע”ע שער הציון סי’ שלד ס”ק נד ובאחיעזר ח”ג סי’ פא. אולם בשעת הצורך ניתן לסמוך על שיטת הרשב"א הנ"ל, ולכן אם הקטן אינו בר הבנה כלל ולא יודע שיש איסורי שבת, מותר לעמוד איתו ליד המתג שישחק שם.

2. לגבי ייחוד מוקצה לשימוש באופן המותר חילקו הפוסקים בין דבר שדרך העולם לייחדו לשימוש זה , שבזה נחלקו אם די לייחדו לשימוש שבת אחת או שצריך לייחדו לכך לעולם, ולהלכה הקיל בזה המשנה ברורה, לבין כלי שאין דרך לייחדו לשימוש זה שודאי לא מועיל אלא אם כן ייחדו לעולם. בענין זה ראה במשנה ברורה סי’ שח בסעיף כב. לגבי דבר שאנשים כלל לא נוהגים לייחדו לעולם לשימוש אחר מזה המיועד לו לכתחילה, נחלקו הדעות האם מועיל לו ייחוד לעולם וכנ”ל, שאפילו ייחוד לעולם לא יועיל כיון שאין דרך העולם לעשות זאת, וכך הוא במטבע שאף אדם לא יבטלו משימושו הרגיל כדי שישמש כסימניה. המשנה ברורה בסי’ שג ס”ק עד הקיל בזה ולדעתו אם מייחדו כסימניה לעולם זה מועיל, אולם החזון איש בסי’ מב ס”ק יג מחמיר, ולדעתו אין אפשרות לבטל דין מוקצה ממטבע.

בהצלחה רבה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל