לתרומות לחץ כאן

שימוש בחשמל שהורם ע"י יהודי בשבת

שאלה:

שלום הרב. רציתי לשאול בשבת האחרונה התארחנו אצל חמתי ובשבת בלילה הפקק בלוח קפץ. גיסתי אחות של בעלי לקחה את התינוקת שלי בת שנה וחצי וניסתה לתת לה להדליק. כיוון שהתינוקת לא הצליחה גיסתי (שירדה קצת מהדרך לאחרונה) הרימה את הפקק בעצמה והחשמל חזר. היא ביקשה ממני לא לספר לאף אחד גם לא לבעלי שזו היא ולא התינוקת. כמובן שעל הפלטה ישב החמין .אבל שהוא מבושל כל צורכו. כי חמתי מבשלת אותו 3 שעות לפני שבת. בבוקר כולם אכלו מהחמין. ולא ידעתי אם זה מותר ואיך עלי לנהוג. מצד שני גם חששתי לומר משהו שלא יהיה בלאגן רציתי לשאול האם היה מותר לאכול מהחמין ואיך הייתי אמורה להתנהג? האם כן הייתי צריכה לומר לבעלי? אשמח לקבל תשובה בהקדם כיוון שהנושא די מציק לי. תודה רבה כל הכל

תשובה:

שלום וברכה

למעשה בהנחה שכיון שהתבשיל היה מבושל לגמרי השהייה על הפלטה רק מונעת ממנו להצטנן, כלומר היא לא משביחה אותו אלא רק שומרת חום [אני לא בטוח שזו המציאות, כיון שהחמין מביח מהשהייה על הפלטה] אין כאן הנאה ממעשה שבת ומותר. למשל, אם יש שתייה קרה במקרר ועל ידי הרמת המתג של החשמל היא ממשיכה להשאר קרה, מותר לשתות, אבל אסור להכניס עוד שתייה למקרר כי זה כבר שימוש חדש ולא רק שמירה מקלקול.

ממילא גם לקרוא לאור החשמל הזה אסור, וליהנות ממזגן וכדומה, אבל דוקא באוכל כאמור יש אופנים שמותר.

רק מה שחשוב מאוד לדעת, אסור לצוות על קטן להדליק את החשמל בשבת, זו טעות! רק כאשר הוא עושה זאת להנאתו ולצרכו אין חובה למנוע אותו, כיון שלא הגיעה עדיין הילדה לגיל שהיא בת הבנה, ראי כאן בהרחבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל